خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۲

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1372  19 ذیقعده 1413 12 می 1993

 

تا نزدیک ساعت ده صبح کارها را انجام دادم. آقای [محسن] قرائتی آمد و برای امر به معروف کمک خواست و گفت گروه دوازده نفره‌ ستاد هدایت امر به معروف به ریاست آقای [احمد] جنتی تشکیل داده‌اند و کمک خواست. اجازه خواست که آقای جنتی، وزیران را برای طرح و برنامه و استمداد از آنها دعوت کند. گفتم وزرا از دست آقای جنتی ناراحت‌اند و جلسه‌شان اثر منفی خواهد داد. از افراط‌کاری‌های آنها انتقاد کردم؛ قول داد معتدل عمل کنند.

سفیر زلاندنو برای تقدیم استوارنامه آمد. مقداری از اوضاع کشورش پرسیدم؛ منجمله مسأله فرمانداری خانم نماینده ملکه انگلیس که گفت موافق و مخالف دارد. رییس پارلمان اوکراین آمد. برای کمک نفتی و معاملات تجارتی استمداد کرد و برای در اختیار گذاشتن امکانات صنعتی اظهار آمادگی نمود. گفت به خاطر کمی ارز و انرژی و مواد اولیه، بسیاری از صنایع‌شان خوابیده و خشکسالی از محصولات کشاورزی کاسته و مسأله منطقه کریمه[1] و اختلاف با روسیه رنج‌شان می‌دهد.

آقای [عبدالحسین] وهاجی، [وزیر بازرگانی] آمد. گزارش سفر به کشورهای آسیای میانه را داد. در اُزبکستان و قزاقستان، خوب تحویلش نگرفته‌اند؛ دستاورد مهمی نداشت.

کمیته توسعه صادرات جلسه داشت. گزارش کار دادند و دربارة تسهیلات به صادرکنندگان، با ارائه وام و مقررات ساده و بیمه و حمل و نقل تصمیم گرفتیم. عصر هیأت دولت جلسه داشت. تصمیم گرفتیم که شهر مسجدسلیمان[2] را نوسازی کنیم و مشکلات نشت گاز از مخازن، چاه‌ها و لوله‌ها را کم کنیم و در کنار شهر، شهر جدیدی بنا کنیم.

 شب را در دفترم ماندم و تا نزدیک نیمه شب کار کردم.

 

[1] - جمهوری کریمه، یک جمهوری خودمختار تحت کنترل فدراسیون روسیه است، اما طی یک رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به صورت بین‌المللی جزیی از اوکراین به رسمیت شناخته شد. این جمهوری شامل بخش عمده شبه‌جزیره کریمه در شمال دریای سیاه می‌شود. این منطقه دارای قانون اساسی، مجلس قانون‌گذاری و دولت خاص خود است. در سال 1393، روسیه در پی بروز اختلاف با اوکراین، این منطقه را به خاک خود منضم کرد.

[2] - مسجدسلیمان، شهری تاریخی در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان است. این شهر پیشگام حفاری نفت در ایران می‌باشد. کنسرسیوم دارسی، استخراج نفت ایران را در سال ۱۹۰۸ میلادی از این شهر آغاز کرد. ویلیام دارسی، مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی نفت را برای اولین بار در خاورمیانه، در شهر مسجدسلیمان کشف کرد.