خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • جمعه ۶ فروردین ۱۳۷۲

جمعه 6 فروردین 1372   | 2 شوال 1413 26 مارس 1993

 

دیر بیدار شدم. دیشب دیر خوابیده بودم. بعد از صبحانه مقداری گزارش و بولتن‌ها را خواندم. نم نم باران می‌بارید و هوا بسیار مطبوع است. ساعتی در ساحل دریا به‌سر بردم.

آقای [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل منطقه آزاد کیش] آمد و افکار خودش را در مورد برنامه آینده کیش گفت؛ با نظرات آقای [حمید] میرزاده سازگار نیست. لازم می‌داند که مشاوران، کارشان را ادامه دهند و برای جذب سرمایه خارجی، راه بازتر شود.

آقای مرعشی، استاندار کرمان آمد و بر ضرورت باز کردن راه جذب سرمایه خارجی در کشور تأکید داشت. آقای [مرتضی] الویری، [دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور] آمد و گزارش وضع منطقه آزاد چابهار را داد؛ از برنامه آنها راضی است. گفت روزانه سیصد هزار کارت داده می‌شود و چهل غرفه تأسیس شده است. او برضرورت اخذ تصمیمات در جهت دفع موانع جذب سرمایه خارجی به مناطق آزاد و داخل کشور و اجازه تأسیس بانک خارجی در کیش تأکید نمود.

عصر به محل شهر باستانی جزیره کیش رفتیم؛ چند نقطه آن را از زیر آوار بیرون آورده‌اند و قسمت اعظم آن مدفون است. گفتم زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، تیمی را بگمارند که به کشفیات بپردازند. حیاطی به نام منزل خان و جای دیگری به‌نام کارگاه عمل‌آوری محصولات دریایی و کتیبه‌های شکسته شده را دیدیم. در قهوه‌خانه درخت سبز، همراه مردم چای خوردیم؛ احساسات گرمی ابراز کردند.

آقای [علی] شمخانی آمد و راجع به ادغام نیروهای نظامی ارتش و سپاه پیگیری کرد. آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهادسازندگی] آمد و از افتتاح طرح آب‌رسانی به روستاهای آبادان خبر داد.

شب [آقای سیدجلیل سیدزاده]، استاندار هرمزگان و [آقای غلامعلی نعیم آبادی]، امام جمعه بندرعباس آمدند. مقداری از عملکرد در جزیره قشم انتقاد داشتند و راجع‏به قاچاق کالا و کمک‌های انجام شده برای سیل‌زدگان گفتند. برای حوزه علمیه بندرعباس و امور عمران و اداری استان، قول کمک گرفتند.