خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۲

یکشنبه 12 اردیبهشت 1372   | 9 ذیقعده 1413 2 می 1993

 

معلمان و مدیران نمونه آموزش و پرورش آمدند. دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش

و پرورش] گزارش داد. نکته جالب، موفقیت بیشتر خانم‌ها بود که 51 درصد معلمان نمونه‌ را کسب کرده‌اند؛ با اینکه در مجموع عددی 47 درصد هستند. صحبت تشویق‌آمیز مفصلی نمودم.[1]

آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد و برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری مشورت کرد. گفتم ما دنبال این هستیم که کسی به عنوان رقیب انتخابات در صحنه باشد؛ اگر بتواند این نقش را داشته باشد، خوب است. جهات منفی را هم تذکر دادم.

آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی فقیه در امور حج و تؤلیت آستان حضرت
عبدالعظیم حسنی (س)] آمد. گزارشی از پیشرفت اصلاح ساختار حرم شاهزاده عبدالعظیم را داد. از کار وزیر اطلاعات انتقاد داشت، اما انتقاد مستدلی ارائه نداد.

مسئولان سازمان حج و زیارت آمدند. آقایان ری‌شهری و [احمد] پورنجاتی و [محمدحسین] رضایی از صرفه‌جویی‌ها، آموزش‌ها، اصلاح مدیریت‌ها و برنامه‌ها گزارش دادند. تشویقشان کردم.

آقایان [ابراهیم] امینی، [سیدجعفر] کریمی و [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی] از جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] آمدند. ضمن قدردانی از کار و برنامه دولت، تذکراتی در جهت رفع نارضایتی‌ها، کم‌کردن موسیقی از برنامه‌های صداوسیما، مبارزه با بدحجابی، جلوگیری از گرانی بیشتر و مراقبت کردن بیشتر در ایام پیش از انتخابات دادند و خواستند که در جلسه طلاب حوزه علمیه قم شرکت کنم که هفته آینده برگزار می‌شود.

عصر در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب مدرسه عالی شهید مطهری شرکت کردم. از کتابخانه و کتب نفیس خطی و تجهیزات جدید میکروفیلم بازدید نمودم. در جمع میهمانان و دانشجویان و اساتید در کتابخانه صحبت کردم.[2]

 برای انجام کارهای مانده به جلسه هیأت دولت نرفتم. شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة گران شدن شیر و چای، نتایج سفر دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] به آلمان، تحولات قوه قضاییه، انتخابات ریاست جمهوری، طرح ادغام وزراتخانه‌های صنعتی در مجلس و خواب عجیب رهبری دربارة امام که از مکه برگشته بودند و ملاقات ایشان و من با امام و همسر امام و مسائل بوسنی و هرزگوین و پاکستان و... صحبت و تصمیم‌گیری کردیم. دیروقت به خانه رسیدیم.

 

 

[1] - آقای هاشمی با اشاره به تلاش دولت در کاهش مشکلات معیشتی معلمان بعد از دوران دفاع مقدس، گفت: «هر چند قدم‏های مؤثری تاکنون در این راه برداشته شده است، ولی هنوز در میانه راه هستیم و امیدواریم به تدریج بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که معلمان کشور فارغ از مشکلات زندگی بتوانند به انجام وظیفه مقدس خود بپردازند و تمام نیرو و انرژی خود را صرف تعلیم و تربیت قشر آینده‏ساز کشور کنند.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اگر استاد شهید مطهری از ابزار و امکانات و ارتباطات پیشرفته امروزی برخوردار بود، قطعاً آثار بیشتری به جامعه عرضه می‏کرد. دانشجویان و طلاب کشور باید با استفاده از ابزار و ارتباطات مدرن، اسلام را به گونه‏ای تببین کنند که جوابگوی نیازهای جامعه امروزی باشد.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.