خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۲

جمعه 10 اردیبهشت 1372   |7 ذیقعده 1413 30 آوریل 1993

 

همراه با خانواده و بعضی از بستگان در لتیان بودیم. مقدار زیادی کار آورده بودم که قسمت عمده وقتم را گرفت؛ کمی هم پیاده‌روی کردیم. سد هنوز پر نشده و معمولاً تا خرداد پر می‌شود.

ساعت ده شب به خانه رسیدیم. مهدی گزارشی از انجام مقدمات کار تأسیس شرکت سازه‌های دریایی[1] را داد و از عدم همکاری گله داشت.

 

[1] - شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، به عنوان نخستین شرکت پیمانکاری عمومی ساخت و نصب سازه‌های فراساحلی صنعت نفت و گاز ایران، در سال ۱۳۷۲ با پیگیری‌های مهدی هاشمی راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۸ با تأسیس کارخانه اندود بتون لوله، توسعه قابل توجهی یافت. از آن زمان تاکنون، شرکت خدمات فراساحلی خود را با موفقیت توسعه داده و با بهره‌گیری از ناوگان مجهز دریایی به پشتیبانی پروژه‌های فراساحلی در عملیات لوله‌گذاری، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی پرداخته است. در سال ۱۳۸۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، این شرکت را در رتبه یک پیمانکاری صنعت نفت، گاز و پتروشیمی (شامل نصب فراساحلی) رتبه‌بندی نمود. امروزه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی به یک شرکت پیمانکار مهندسی، خرید، ساخت و نصب در تراز بین‌المللی تبدیل شده است. این شرکت دارای بیش از چهارصد نفر کارکنان در دفتر مرکزی و هشتصد نفر در کارگاه‌ها می‌باشد که در عرصه‌های مختلف اعم از عملیات و پروژه‌ها مشغول به کار هستند. هدف این شرکت حفظ و توسعه بازار خود در منطقه خلیج فارس، عراق و اقیانوس هند و ورود به بازار دریای خزر، شمال و غرب آفریقا و آمریکای جنوبی است. شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، برای حمل و نقل و نصب سازه‌ها و اجرای عملیات فراساحلی و پاسخ‌گویی به نیازهای بازار از ناوگان دریایی کاملاً تخصصی برخوردار می‌باشد. ناوگان این شرکت، متشکل از انواع شناورها و کشتی‌ها است که برای حمل و نقل، نصب، لوله‌گذاری و سایر فعالیت‌های فراساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ناوگان توانایی اجرای انواع پروژه‌های فراساحلی صنعت نفت و گاز را دارد و انواع کشتی‌های لوله‌گذار با توانایی کشیدن لوله‌هایی با قطر ۴ تا ۶۰ اینچ را شامل می‌شود. ناوگان شرکت تاسیسات دریایی همچنین مجهز به انواع کشتی‌های جرثقیل‌دار است که توانایی حمل و نصب انواع سکوها و سازه‌های سبک و سنگین را دارند. شرکت تاسیسات دریایی همچنین شناورهای مسطح برای حمل جاکت‌ها، ( عرشه‌ها و دیگر سازه‌های دریایی و کشتی‌های اقامتی برای عملیات هوک‌آپ و تعمیر و نگهداری سکوها در اختیار دارد. علاوه بر این، کشتی‌های لایروب این شرکت برای عملیات لایروبی کانال‌ها و ترانشه‌برداری نزدیک سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت بزرگ عبارتند از: توسعه میدان گازی پارس جنوبی - فازهای ۱۷ و ۱۸، توسعه ابوذر، طرح شیرین سازی گاز- ایران LNG، سکوهای سر چاهی و عرشه‏های بلال، توسعه میدان گازی پارس جنوبی فاز یک، توسعه میدان گازی پارس جنوبی- فاز یک – لوله‏گذاری، توسعه میدان گازی پارس جنوبی - فازهای ۲۰ و ۲۱، تولید برق و بخار پتروشیمی ایلام، توسعه میدان گازی پارس جنوبی - فاز یک - مخابرات خشکی.