خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۷۲

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1372   |5 ذیقعده 1413 28 آوریل 1993

 

از منزل به ورزشگاه آزادی رفتیم و در مراسم روز کارگران و دولت شرکت کردیم. جمعیت عظیمی آمده بود. آقای [علی] ربیعی، [دبیرکل خانه کارگر] و آقای [حسین] کمالی، [وزیر کار و امور اجتماعی] صحبت کردند. بیانیه خانه کارگر خوانده شد. جوایز کارگران نمونه را دادم و صحبت مفصلی برایشان ایراد کردم.[1] اجتماع پرشوری داشتند.

به دفترم رفتم. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس ‌جمهور] آمد. گزارش بازسازی و جمع‌بندی کمک به استان کرمان بعد از سفرم و توضیح دانشگاه کیش را داد.

آقایان [سراج‌الدین] کازرونی، [وزیر مسکن و شهرسازی] و [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] برای اختلافی که در خصوص محل ساخت خانه‌های مسکونی پالایشگاه بندرعباس دارند، آمدند. آقای کازرونی اصرار دارد که باید در شهر جدیدالتأسیس علوی باشد و آقای آقازاده اصرار دارد که در زمینی دیگر، جدا و مستقل باشد.

عصر با هلی‌کوپتر به مرقد امام (ره) رفتم و کنگره حج را افتتاح کردم.[2] [آقای علی لاریجانی]، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیرمقدم گفت. با هلی‌کوپتر از فضا
درختکاری‌های اطراف جاده تهران ـ قم را دیدم؛ درخت‏ها گرفته است.

 به جلسه هیأت دولت رفتم. لایحه حمایت از مصرف‌کننده تکمیل شد. سرشب آقای [علی] لاریجانی آمد. دربارة تبلیغات انتخابات پیشنهادهایی داشت. ساعت ده شب به خانه آمدم. فائزه پیشنهادهایی دربارة ورزش داشت و اجازه سفر به قرقیزستان گرفت.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کارگران از موقعیت والایی در جامعه برخوردارند و افتخارات اجتماعی ویژه‌ای را کسب کرده‌اند. کارگران شریف‌ترین، قانع‌ترین و مؤثرترین قشر جامعه هستند و بدون آنان هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به‌ عظمت، پیشرفت و رفاه دست یابد. این به‌معنای کم کردن موقعیت بقیه بخش‏ها نیست و مدیران، معلمان، اساتید، دانشجویان، کسبه، بازرگانان، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر بخش‌ها همه جایگاه خود را دارند. با وجود مقام برجسته کارگران معمولاً این قشر در تاریخ بشریت، دچار استثمار و استضعاف بوده است و زحمت بسیار و بهره اندک همواره از ویژگی‌های دنیای ناسالم امروز و دیروز بوده است. دولت به‌دور از افراط و تفریط‌ها حق واقعی کارگران را به‌آنان خواهد داد و عدالت همواره یکی از اهداف و ارکان اساسی انقلاب بوده است و بدون تعیین حق نیروی کار محقق نمی‌شود.» آقای هاشمی از کارگران کشور خواست تا با ارتقای فنی و حرفه‌ای خود، به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک کند و گفت: «به هر میزان که سطح آموزش نیروی کار بالا برود به همان نسبت زمینه برای احقاق حقوق کارگران بیشتر می‌شود و با تقویت آموزش فنی و حرفه‌ای زندگی کارگران و اقتصاد کشور بهتر می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - آقای هاشمی در این مراسم که مسئولان بعثه و نماینده رهبر معظم انقلاب، مسئولان سازمان حج و زیارت، روحانیون و مدیران کاروان‌های حج و جمع زیادی از زائران بیت‌الله‌الحرام از استان تهران حضور داشتند، گفت: «خانه خدا مناسب‌ترین مکان برای همفکری و هماهنگی امت اسلامی برای رفع مشکلات جهان اسلام است. اگر مسلمانان در این مراسم دیدگاه‌های تنگ جغرافیایی و نژادی را کنار بگذارند و از دریچه دین و قرآن به جامعه بزرگ اسلامی بنگرند، تأثیر بسیاری در رفع مشکلات جهان اسلام خواهد گذاشت. در مراسم حج باید دردهای بزرگ اسلام همچون مسأله فلسطین، بوسنی و هرزگوین، کشمیر، سومالی، قره‌باغ و سایر مسائل مهم و خطراتی که دنیای اسلام را تهدید می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در مبداء وحی و محافل حجاج، مسلمانان باید راه‌های تمرکز و اعمال قدرت مسلمانان در سازمان‌های جهانی را به طور رو در رو با یکدیگر مطرح و بررسی کنند. طرح مسائل تفرقه‌انگیز در مراسم حج و جامعه مسلمانان، مانع از بهره‌گیری از خیرات و ثمرات حج است و حجاج باید بدانند که طرح مسائل تفرقه‌انگیز و اختلاف سلیقه‌ها، اثری جز سست کردن مسلمانان به دنبال نخواهد داشت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.