خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۲

سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1372   | 4 ذیقعده 1413 27 آوریل 1993

 

مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی آمدند. آقای [محمود محمدی] عراقی گزارش داد و من صحبت مفصلی برای آنها نمودم.[1] آقای [احمد] جنتی آمد و خواستار شرکتم در سمینار امر به معروف و نهی از منکر در قم شد؛ قول ندادم، رد هم نکردم.

استاندار خوزستان آمد. گزارش بازسازی مناطق جنگ‏زده را داد و برای عمران شهر اهواز استمداد کرد. مدیرعامل و اعضای هیأت رییسه بانک کشاورزی آمدند. گزارش عملکرد بانک و نیز برنامه آماده‌سازی اراضی زیر سدها و تأسیسات آبیاری تحت فشار و واگذاری به مردم و بیمه‌های کشاورزی را دادند؛ فعالیت‌های خوبی دارند.

بعد از ظهر شورای عالی اداری جلسه داشت. دربارة تسریع در کار سازمان ثبت اسناد و املاک و نیز موافقت‌های اصولی صنعتی مورد بحث بود که هر دو ناتمام ماند. امروز هم هوا ابری و بارانی بود. در بعضی نقاط کشور سیل جاری شده است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اسلام غنی‌ترین منبع هدایت و معارف انسان‌هاست. پایداری و توسعه اسلام بی‌شک مرهون اقناع است و استفاده از شیوه استدلال و برهان در تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام همواره وجود داشته است. استفاده از زور و فشار و تنبیه برای اجرای احکام اسلامی، اگر در مواردی ضروری است، ولی عمده کار با ارشاد و تشویق است. ضرورت استفاده روحانیت از ابزارهای مدرن در امر تبلیغ و استفاده از ابزار پیشرفته تبلیغی و نحوه کاربرد آن در جامعه حائز اهمیت است. تبلیغات غیرمستقیم مانند داستان، نمایشنامه، تئاتر، فیلم، سرود و آهنگ انقلابی، دارای تأثیر پایدار است و روحانیت باید بیش از گذشته برای هدایت اقشار جامعه به‌ویژه جوانان از این شیوه بهره جویند. امروز روحانیت در اداره امور کشور مسئولیت سنگینی دارد. نمی‌توان حساب زندگی مادی مردم را از زندگی فرهنگی و دینی آنان جدا کرد و روحانیت امروز باید پاسخ گوی کلیه مسائل مردم باشد. لذا روحانیون باید بر اطلاعات خود در مورد مسائل روز بیفزایند و اطلاعات کافی از سیاست‌ها و برنامه‌های نظام داشته باشند. اسلام مکتبی کامل و غنی و پاسخ گوی کلیه نیازهای فطری جوامع است. اگر احکام اسلام را خالص و به‌دور از پیرایه‌ها اجرا کنیم، در این صورت هر انسان محقق و اندیشمندی به حقانیت و اصالت آن پی خواهد برد.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.