خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۷۲

 

 یکشنبه 15 اسفند 1372  | 23 رمضان 1414 6 مارس 1994

 

صبح برای شرکت در مراسم هفته منابع طبیعی و درختکاری و افتتاح پردیس به مرقد امام، رفتیم. قرار است از این پردیس که در کنار مرقد است، برای غرس درخت یادگاری توسط سران کشورهای دیگر که به ایران می‌آیند، استفاده شود. در اندونزی و اسلام آباد پاکستان نمونه آن را دیدم. من درخت غرس کردم و به جهاد گفتم در ایران هم باشد. احمدآقا [خمینی]، پنجاه هکتار زمین در اختیار جهادسازندگی گذاشته که با هزینه جهاد احداث شود. در مراسم، احمدآقا خیرمقدم گفت و آقای فروزش توضیح داد. من صحبت مفصلی دربارة اهمیت آبخیزداری، جنگل‌داری و کویرزدایی و... نمودم.[1] با اتومبیل رفته بودیم. در راه به حسین [مرعشی] گفتم که مسأله میدان بزرگ جدید میوه و تره‏بار را که بین شهرداری و بارفروشان اختلاف افتاده است، حل کند.

[آقای دنیش سینگ]، وزیر امورخارجه هند آمد. نامه آقای رائو، نخست‏وزیر را آورده بود. بسیار مؤدب و متواضع است؛ پیر و خسته و خیلی شمرده حرف می‌زند. گویا در اصل برای این آمده که از ایران بخواهد در قطعنامه پیشنهادی پاکستان در مورد کشمیر، علیه هند رأی ندهد؛ ولی این را به من به صراحت نگفت. صحبت‌ها کلی و دوستانه بود؛ گفت: در مورد کشمیر. هندی‌ها مایل‏اند همکاری چند جانبه با ایران و چین و پاکستان داشته باشند و می‌خواهند ایران پیشقدم شود و حتی مایل‏اند در همین سفر که وزیر امورخارجه چین هم در ایران است، مذاکرات سه جانبه داشته باشیم.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور اجتماعی رئیس ‌جمهور] آمد. دربارة اختلافات موجود جریان‌های چپ و راست و آینده کشور تحلیلی ارائه داد و خطر حاکمیت جناح راست را گفت. از من خواست برای تأسیس یک حزب و تشکیلات سیاسی از نیروهای معتدل اقدام کنم؛ گفتم رهبری موافق نیستند.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت نکردم. دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] آمد. در مورد سفر به عربستان در ایام عید پرسید. از اقدام مدیرکل آموزش و پرورش در خوزستان در مورد اجباری‌کردن چادر اظهارناراحتی کرد؛ قرار شد اجبار را بردارند.

افطار میهمان رهبری بودم. در مورد مواضع نسبتاً مثبت آمریکا دربارة ایران بحث کردیم. اعتراف آنها به عدم اقدام ایران برای ساخت سلاح اتمی و حرکت در محدوده مقررات بین‌المللی در برنامه‌های هسته‌ای و تأکید مجالس سنا و نمایندگان آمریکا بر تروریست بودن منافقین و نیز اعتراف به تثبیت انقلاب اسلامی ایران و اظهار آمادگی برای مذاکره با ایران. صحبت ناتمام ماند. دربارة ورزشگاه انقلاب و سپاه و دربارة برنامه آقای سید مرتضی عسکری برای تأسیس دانشکده و مسائل ارز و روابط با چین و هند و مسأله کشمیر حرف زدیم. آیت ‌الله خامنه‌ای عقیده‌ای به تجزیه و استقلال کشمیر از هند ندارند. مسلمانان داخل هند نیز چنین فکر می‌کنند. ایشان از کتاب تفسیر راهنمای من خیلی تعریف کردند و تحت تأثیراند.

 

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.