خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 12 اسفند 1372  | 20 رمضان 1414 3 مارس 1994

 

آقای سید مرتضی عسکری آمد. آقای [ابوالقاسم] خزعلی برایش وقت خواسته بود. از سیاست‌های اقتصادی دولت تعریف کرد و راه اعتلای ایران را از همین سیاست‌ها خواند. گفت علی‌رغم شایعات اینکه به اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زند، از گذشته تا به حال، تلاش در وحدت مسلمین داشته. نمونه‌هایی از کارهای خودش در عراق و... را آورد و پیشنهاد داشت برای مقابله توطئه‌های صهیونیست‌ها که دشمن آشتی‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران‌اند، باید با غربی‌ها بسازیم و در یک زمان، در دو میدان نجنگیم. خواست که برای تأسیس دانشکده‌ای برای علوم دینی، کمکش کنم. بنا داشته در سوریه و لبنان تأسیس کند، ولی به خاطر احساس ناامنی آینده در آنجاها، ترجیح داده در ایران باشد.

مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت. دو دستور داشتیم؛ یکی راجع به طرح قائم‏مقامی شورای اسلامیشهر در شهرداری‌ها بود و دیگری معافیت مؤسسات اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) از پرداخت مالیات که در اثر اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع آمده بود. در هر دو مورد با مصوبه مجلس مخالفت شد.

عصر اخوی محمد، [قائم مقام وزیرامور خارجه] آمد. گزارشی از وضع وزارت امور خارجه داد و نظرات من را گرفت. خبر داد که همشیره صدیقه برای دفع سنگ کلیه‌اش آمده است. به خانه آمدم. افطار بچه‌ها جمع بودند.