خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۷۲

سه‌شنبه 10 اسفند 1372  | 18 رمضان 1414 1 مارس 1994

 

از خانه به سازمان نقشه‌برداری رفتیم. آقای لیاقت توضیحات داد. از بخش‌های مختلف بازدید کردیم. بعد از مصاحبه به جمع کارکنان رفتیم. آقای [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، گزارش داد و من صحبت کوتاهی کردم. [1] با فعال شدن هواپیماهای عکس‏برداری و سیستم رقومی[2] نقشه و شروع کار اطلس ملی ایران و کامپیوتری شدن کارها، تحولی ایجاد شده است.

به دفترم رفتم. مسئولان اقتصادی آمدند. دربارة کسری اعتبارات و نیازهای اضافی ریالی دستگاه‌ها صحبت شد. قرار شد کسری از حساب تعهد ذخیره ارزی برداشت شود یا از رهبری اجازه گرفته شود. معلوم شد اخطار دیشب دولت در مورد دخالت در بازار ارز مؤثر بوده. امروز قیمت دلار تا 350 ریال سقوط کرده. قرار شد راهی برای دخالت اندیشیده شود.

عصر دکتر حبیبی برای امور جاری آمد. شورای عالی اداری جلسه داشت. برای اصلاحات در اداره فرودگاه‌ها و بهداشت و درمان و دادن گواهی نامه کارآموزان حرفه و فن مصوباتی داشتیم.

امروز زلزله‌ای با 7/5 در مقیاس ریشتر در اطراف شیراز با سه کشته و سی نفر مجروح و خسارات مالی در روستاها داشتیم. محسن که از سفر چین و کره [جنوبی] برگشته است، آمد و گزارش مذاکرات و توافق‏نامه‌ها با کره و چین برای متروی تهران را داد؛ از کار هیأت راضی است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «سازمان نقشه‌برداری یکی از اولویت‌های مهم دولت است و با تقویت این سازمان، سعی می‏کنیم تا عقب‌ماندگی‏های اوایل انقلاب و دوران جنگ تحمیلی جبران شود. نقشه‌برداری از کارهای ما در کشور است و در بسیاری از میدان‏های کار، ما با کمبود نقشه‌های گویا و روشن روبرو هستیم. استفاده از ابزار پیشرفته برای تهیه و تکثیر نقشه‌ها، قابل توجه و امیدبخش است و سازمان نقشه برداری با همکاری با سازمان برنامه‌وبودجه، برای تجهیز سازمان به‌آخرین دستگاه‌های پیشرفته همکاری کنند. ضرورت دارد که اطلس ملی ایران را خودمان تهیه کنیم و این اطلس توسط متخصصان کشور تهیه و ثبت شود. شما در بعد اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم و شناساندن کشورمان، بسیار می‌توانید سودمند باشید و زمینه‌ها برای شناساندن تاریخ جغرافیا و منابع کشور فراهم است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - نقشه‏های رقومی یا دیجیتالی، نقشه‏هایی است که با تکنیک‏های دیجیتالی تولید و ذخیره می‏شوند. با تولید نقشه‏های رقومی، بسیاری از مشکلات موجود در نقشه‌های سنتی مرتفع شده است. این نقشه‌ها به دو طریق رقومی نمودن نقشه‏های سنتی و یا به طور مستقیم از روی عکس‏های هوایی - مسیر روش فتوگرافی- قابل تهیه می‌باشند.