خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۷ اسفند ۱۳۷۲

شنبه 7 اسفند 1372  | 15 رمضان 1414 26 فوریه 1994

 

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‏جمهور] آمد؛ در مورد حل مشکل معوقه‌ها، تعیین استاندار کرمان و مسائل جاری کشور مذاکره شد. دکتر ولایتی و معاونان آمدند. در مورد امور مربوط به [سازمان همکاری‏های اقتصادی] اکو و فعال شدن کمیته‌ها گفت‏وگو شد. توصیه کردم که در مورد حج و مذاکرات با سعودی‌ها، جدی‌تر پیگیری شود.

آقای [عباسعلی] وکیلی، [رییس ستاد امور آزادگان] آمد. گزارش کار ستاد آزادگان و کیفیت محدودکردن آن مطرح شد. خواست که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

آقایان [محمدی] ری‌شهری و [سیدعلی] قاضی‌عسکر آمدند. پیشنهاد تأسیس دانشکده علم‏الحدیث را آوردند. استمداد کردند و گزارش محاکمه آقای [سید محمد موسوی] خویینی‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام] و محکوم شدن او به سه سال انفصال از شغل روزنامه و معلق شدن حکم برای مدت پنج‏سال را گفت. خواست که از پیشرفت طرح حرم [شاه‏عبدالعظیم] ری بازدید کنم.

آقای [علی‏محمد] بشارتی آمد. گزارش زلزله سفیدآب و کمک‌ها را داد. گفتم مزاحم آقای [هادی] پرورنده، [مدعی انرژی‏درمانی] نشوند تا تحقیق تمام شود. در مورد تعیین استاندار برای استان‏های کرمان و ایلام صحبت شد. عصر آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا وآمریکای وزارت امور خارجه] آمد و گزارش مذاکرات با آلمانی‌ها را داد؛ راضی است. مدعی است، تصمیم سیاسی برای حل مسائل مالی و توسعه روابط دارند.

آقایان [محسن] نوربخش، [مشاور اقتصادی رییس‏جمهور]، [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [محمدحسین] عادلی، [رییس بانک مرکزی] آمدند. دربارة قیمت ارز و راه‌های تثبیت قیمت ارز و ریال مذاکره کردیم؛ ناتمام ماند.

آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] آمد. گزارش سفر به ترکمنستان و بازدید از راه‌ها و راه‌آهن‌های بین دو کشور را داد. نامه آقای نیازف را نیز آورد که خبر عمل جراحی در آمریکا و گرفتن موافقت روسیه و آمریکا برای احداث خط لوله گاز از طریق ایران را داده بود. افطار در دفترم بودم. در مسیر خانه به بیمارستان [اختر] رفتم؛ سعید [لاهوتی]، روکش دندانم را که درآمده بود، نصب کرد.

مهدی آمد. مطالبی دربارة طرح نفت و گاز داشت. دکتر ولایتی اطلاع داد که روزنامه حریت، [چاپ ترکیه]، نوشته است که فرزندان رفسنجانی معاملات تجاری با صدام حسین دارند؛ گفتم فوراً تکذیب کنند.