خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۲

شنبه 4 اردیبهشت 1372   |1 ذیقعده 1413 24 آوریل 1993

 

ساعت هشت و نیم صبح دردفترم بودم. آقایان [سیدمحمد] غرضی، ] وزیر پست و تلگراف و تلفن]، [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] و اخوی محمد، [رئیس سازمان صداو سیما] و کارشناسان برای بررسی موضوع ساخت ماهواره مستقل آمدند.

وزارت پست و تلگراف و تلفن، طرفدار ماهواره مستقل است وطرح ماهواره زهره[1] را آماده کرده است. دیگران مخالف‌اند و مدعی هستند که اجاره کانال از ماهواره موجود، مقرون به صرفه است. به توضیحات دو طرف گوش دادم و بحث ناتمام ماند؛ قرار شد تا جلسه بعد در مورد تعداد ترانسپوندر مورد نیاز کارشناسی بشود. مجموعاً آقای غرضی و دوستانش ناراحت شدند؛ خیال می‌کردند نتیجه همین جلسه هدف‌شان را تأمین می‌کند. دکتر نوربخش ماند و برای سفر آینده‌اش به آمریکا برای شرکت در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کسب نظر کرد.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس ‌جمهور] آمد. در مورد محل اقامت سران سازمان کنفرانس اسلامی و محتوای مصاحبه‌اش و مسائل ارز و... مذاکره کردیم. دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به ترکیه برای تدفین آقای [تورگوت] اوزال، [رئیس ‌جمهور فقید ترکیه] را داد و گفت مراسم را مردم ترکیه به شکل مذهبی درآوردند. برای سفر به پاکستان جهت شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی کسب نظر کرد. در مورد کمک به رئیس ‌جمهور سنگال و مسأله آقای سیداحمد موسوی هم صحبت شد.

[آقایان علی محمد غریبانی، نورالدین نوعی اقدم و میرنقی قاضی پور]، نمایندگان اردبیل در رابطه با انتخاب استاندار استان جدیدالتأسیس اردبیل[2] آمدند. [آقای عبدالله نوری] وزیر کشور و معاونان آمدند برای گزارش پیشرفت کار کامپیوتری کردن انتخابات و دربارة آوارگان افغانی هم صحبت شد.

عصر برای سیاست ارزی جلسه داشتیم. مصوبات زیاد داشتیم. پیشرفت دخالت در بازار ارز خوب است و دلار رو به تنزل قیمت گذاشته است. ساعت ده شب به خانه رسیدم. یاسر که از سفر ارومیه و اردبیل برگشته بود، گزارشی از پیشرفت پروژه ساخت راه داخل دریاچه ارومیه (=بزرگراه شهید کلانتری] و همچنین منطقه سرعین اردبیل و شکایت کشاورزان از گرانی کود و سم داد.

 

[1] - طرح ماهواره زهره به قبل از انقلاب می‌رسد، ولی اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی ایران متوقف شد. ایران در دهه 70 بار دیگر تصمیم گرفت پروژه ساخت ماهواره زهره را دنبال کند و برای این منظور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۳ قراردادی ۱۳۲ میلیون دلاری با شرکت روسی اویااکسپورت برای طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره زُهره امضا کرد. این ماهواره یک قدم بزرگ در زمینه هوا فضا برای ایران محسوب می‌شود و دارای 12 ترانسپوندر است. همچنین این ماهواره دارای پنج زیرسیستم اصلی است و توانایی تصویربرداری دیجیتالی با کیفیت بالا را نیز دارد.

[2] - در پی سفر آیت‌الله هاشمی به اردبیل در سال 1370 و پیگیری ایشان، در ۲۲ دی سال ۱۳۷۱ لایحه استان شدن اردبیل به تصویب رسید. این منطقه در ۲۳ فروردین سال ۱۳۷۲ به استانی مستقل تبدیل شد.