خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۷۲

شنبه 30 بهمن 1372  | 8 رمضان 1414 19 فوریه 1994

 

بعد از نماز صبح خوابیدم و ساعت هشت‌ونیم با خواب هولناکی بیدار شدم. به دفتر رفتم. آقای [غلامرضا] شافعی، وزیر تعاون آمد و گزارشی از عملکرد اعتبارات تعاونی‌ها داد. از کم توجهی به تعاونی‌ها گله داشت و درخواست حمایت بیشتر می‌کرد. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گفت عازم سفر به ترکمنستان است. نظر من را دربارة مسائل مربوط خط لوله گاز ترکمنستان، خرید مازوت و مسائل دیگر و بستن قرارداد با ارمنستان برای فروش گاز که آماده شده و نیز دادن گاز به گرجستان و همکاری با آذربایجان خواست. گزارشی از توافق مقدماتی با شرکت شل برای استخراج گاز از منطقه پارس شمالی داد و برای انعقاد قرارداد نظر خواست؛ موافقت کردم.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و گزارش مذاکره با پاکستانی‌ها را داد. در مورد همکاری‌های ویژه، بخشی را اجازه گرفت و برخی به بررسی موکول شد. برای تأمین اعتبار تکمیل نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها استمداد کرد. آقای [محمد] روحی‌صفت، سفیر جدیدمان در استرالیا آمد و برای مسائل فیمابین کسب نظر کرد.

عصر آقای [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد و نتیجه مذاکرات با آلمان بر سر معوقه‌ها را آورد؛ بد نیست، ولی ناتمام مانده است. فاطی خواست در مورد شخصی به‌نام «پرورنده» که مدعی است، با انرژی تلقینی از وجود خودش، بیماران را علاج می‌کند و پلیس مانع کار او شده، کمک کنم. از دکتر مرندی پرسیدم؛ گفت در بیمارستان بقیه‌الله اجازه طبابت داده‌ایم که برای آزمایش کارش زیر نظر باشد.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة معوقه‌ها صحبت کردیم؛ ناتمام ماند. دکتر ولایتی گزارش آمدن هیأت عراقی را داد که خواستار تجدید معاملات و مبادلات مرزی هستند. قرار شد برای راهکار کم‌خطر بررسی کنیم. دربارة حل مشکل شناسنامه سربازان فراری زمان جنگ مذاکره شد.

افطار به باشگاه نهاد [ریاست‏جمهوری] در خیابان فرشته رفتم. معاونان و وزرا و نهادهای دولتی دیگر میهمانم بودند. نماز جماعت و صحبت‌های کوتاه دکتر حبیبی انجام شد. سپس دربارة خودسازی و تقوا و اثرش برای کار جامعه و دستاورد‌های انقلاب و شرایط جامعه خودمان و انتقاد از منفی بافی‌های رسانه‌ها و نیز از ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات خودمان صحبت مفصل نمودم.[1]

شب به خانه آمدم. از کرمان خبر دادند که امروز آقای مرعشی در اجتماع مردم کرمان در مسجد جامع، به طور خبری اعلان کرده که به تهران می‌رود.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروزه پیکره دستگاه اجرایی کشور را افرادی متدین و
خدمتگزار تشکیل می‌دهند و تضعیف نیروهای کارآمد و دلسوز نظام در شرایط کنونی، گناهی بزرگ و نابخشودنی است. حفظ دستاوردهای پرشکوه انقلاب اسلامی وظیفه همه آحاد ملت ایران است، تلاش مسئولان برای تقویت روحیه مردم و خدمت بیشتر به‌آنان می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند. کسانی که تعهد خدمت به مردم انقلابی و خوب ایران را پذیرفته‌اند، باید با استفاده مناسب و کافی از ایام معنوی ماه مبارک رمضان، با پرهیز از هوای نفس و مادی‏گرایی که از عوامل ایجاد فساد درونی انسان هستند، تمامی همت و تلاش خود را صرف خدمت به ‌انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی، شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معظم آنان کنند. ایران کشوری است که کمترین مشکل را در صحنه جهانی دارد. با مروری بر توطئه‌ها و خصومت‌هایی که علیه انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تاکنون از سوی دشمنان گذشته است، در می‌یابیم که به‌رغم تمامی این دسیسه‌ها، با الطاف خداوند، جامعه ما، جامعه‌ای مستحکم و نیرومند است و این روند با پشت سر گذاردن دوران بازسازی و انجام کارهای زیربنایی، روز به روز با سرعت رو به بهبود و تقویت بیشتر پیش می‌رود. انتقال تجربه و اطلاع‌رسانی صحیح و انتقال آمار و ارقام موثق و دقیق به‌جامعه برای جلب بیشتر مشارکت بخش خصوصی و مردمی و بهره‌گیری بیشتر از تخصص نیروهای کارآمد و تجهیزات داخلی بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.» رجوع‌کنید
کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.