خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۷۲

چهارشنبه 27 بهمن 1372  | 5 رمضان 1414 16 فوریه 1994

 

وزیر امورخارجه و وزیر صنایع گرجستان آمدند و نامه مفصل آقای [ادوارد] شوارد نادزه، [رئیس ‌جمهور گرجستان] را آوردند. از مشکلات جنگ داخلی و تحریکات روسیه و اجبار به سازش با روسیه و تنزل تولیدات کشور تا کمتر از ده درصد سابق و اثرات کشنده کمبود گاز به خاطر قطع گاز ترکمنستان، به علت عدم امکان پرداخت بهای گاز و تقاضای کمک یک میلیارد متر مکعب گاز را مطرح کردند. گفتم باید قرارداد درازمدتی برای فروش گاز ببندیم؛ ضمن آن ملاحظاتی برای کمک بشود.

آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر امور مناطق محروم ریاست ‌جمهوری] آمد و گزارش عملکرد در مناطق محروم را داد. از سازمان برنامه و بودجه، به‌خاطر کم‌شدن بودجه در سال 1373 شکایت داشت. مدیران دانشگاه پیام‌نور آمدند. گزارش عملکرد دادند. از کم شدن اعتبارات‌شان در سال 1373 شکایت کردند و برای حل این مشکل استمداد نمودند. سلمانی برای اصلاح سر آمد. آقای [سیدمنصور] رضوی آمد. درخواست عضویت در

 شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشت. محسن آمد و برای سفر به چین خداحافظی کرد.

عصر در جلسه هیأت دولت به مسائل جاری رسیدیم. با اعضای هیأت دولت، برای افطار به دفتر رهبری رفتیم. قبل از افطار، آیت ‌الله خامنه‌ای چند سطری از نهج‌البلاغه را تفسیر کردند و بر محور تقوا و نماز نصیحت نمودند. افطار کردیم. بعد از مراجعت به دفتر و انجام کارها به خانه آمدم.

آشیخ حسین هاشمیان، [نماینده رفسنجان]، تلفنی خبر داد که باغداران رفسنجان از عوارض بیست تومان برای صادرات هر کیلو پسته شکایت دارند. گفتم کار خودتان در مجلس است و دولت موافق نیست؛ خودتان علاج کنید. خواست که برای کرمان، استاندار از خط مخالف‌شان تعیین نکنیم.