خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۷۲

یکشنبه 24 بهمن 1372  | 2 رمضان 1414 13 فوریه 1994

 

جمعی از مدیران ورزش بانوان آمدند؛ فائزه برایشان وقت گرفته بود. بنا بود او صحبت کند، با مشورت با من؛ ترجیح دادم خانم طاهریان گزارش بدهد؛ خوب هم حرف زد و اثرات طرح همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی را گفت. من هم تشویق‌شان کردم و نصیحت نمودم.[1] بعد از جلسه فائزه و خانم طاهریان آمدند و از حمایت‌های من تشکر کردند. خانم طاهریان، از عدم آمادگی برای صحبت عذرخواهی کرد.

[آقای سیداسماعیل مفیدی]، استاندار خراسان آمد. گزارش وضع استان، مسائل افغان‌ها و مسأله مسجد فیض اهل سنت که اخیراً تخریب شده را داد. خواست که در تصویب
 عوارض پیشنهادی تسریع بشود. از هماهنگی با آقای طبسی گفت.

آقای اژه‌ای، [نماینده رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور] آمد. گزارش دانشجویان ایرانی در خارج کشور را داد. برای ساخت مقبره شهدای هفتم‌تیر کمک خواست.

سعید، فرزند آقای موسوی اردبیلی آمد. گزارش ساخت سوخت مایع موشک را داد و مقدمات کار طرح آب سنگین را گفت. برای پرداخت تعهد ماشین‌آلات کارخانه ساخت شیشه‌های دارو برای دانشگاه مفید استمداد کرد و از وسعت شایعه مرگ پدرش اظهار تعجب نمود.

خانم [شفیقه] رهیده، همسر دکتر حبیبی آمد. گزارش کار کارخانه سرنگ‌سازی را و قرارداد ساخت کارخانه فیلتر دیالیزسازی و مزاحمت‌های دکتر [عباس] شیبانی را داد.

در جلسه عصر هیأت دولت، مصوبات زیادی داشتیم. افطار را با اعضای هیأت دولت همان‌جا صرف کردیم. آیت ‌الله خامنه‌ای هم افطار منتظرم بودند؛ نمی‌دانستم. جلسه معمولی‌مان تشکیل نشد. تلفنی صحبت‌هایمان را انجام دادیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تمام مردم ما قبول دارند که ورزش یک ضرورت است و نباید بپذیریم که سلامت جسمی و روانی زنان ما به دلیل تفکرات نادرست مخدوش شود. در غرب این تفکر وجود دارد که در محیط اسلامی، زمینه برای فعالیت‏های ورزشی بانوان وجود ندارد و این طرز تفکر، ظلم به‌اسلام و ایران اسلامی است و مسئولان ورزش بانوان ما باید نشان دهند که ورزش می‌تواند همگانی باشد، بدون اینکه دچار فساد شود. گرچه مبارزه با پیش‏داوری‏های مغرضانه و غلط‌کاری مشکل است، اما با فراهم آوردن امکانات و راه‌های مناسب می‌توانیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماییم که زنان ما به ورزش کردن ترغیب شوند. از آنجایی که سلامت جسمی و روانی زنان جامعه، تأثیر مستقیمی در نسل‌های آینده دارد، باید کار به نحوی باشد که زنان به‌صورت فردی و گروهی به تربیت بدنی و ورزش راغب شوند. در این زمینه باید در چارچوب شرع مقدس اسلام گام برداشته شود، زیرا در غیر این‏صورت سلامت جامعه دچار آسیب می‌شود و این امر قابل تحمل نیست. برای رسیدن به هدف باید با ارائه الگوهای سالم و حرکت تدریجی گام برداشت و تمامی جوانب کار را در نظر گرفت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.