خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۷۲

 

شنبه 23 بهمن 1372  | 1 رمضان 1414 12 فوریه 1994

 

ساعت پنج صبح، با صدای زنگ ساعت برای سحری بیدار شدیم. با عفت و یاسر سحری خوردیم. ساعت هشت و نیم صبح به کارخانه تلویزیون و رادیو سازی شهاب رسیدیم. برف هم می‌بارید. مدیران، سابقه کارخانه را و خط اتوماتیک مونتاژ را که اخیراً ساخته‌اند و برای افتتاح آن رفته بودیم، توضیح دادند. این کارخانه، یک‌چهارم از نیاز تلویزیون رنگی کشور را تأمین می‌کند. بازدید از همه کارها و مذاکره با کارکنان انجام شد. مصاحبه‌ای کردم، سپس برای مدیران سخنرانی نمودم و بر اولویت صنایع الکترونیک که فعلاً 80 درصد وارداتی است، تأکید کردم.[1]

به دفترم رفتم. آقای میرسلیم آمد. دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی را تصویب کردم. راجع به تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایشان صحبت شد؛ استقبال کرد. دکتر حبیبی آمد. گزارش سفر به استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد را داد و از فراوانی کارهای انجام شده و رضایت مردم گفت. راجع به تغییرات احتمالی مذاکره شد. آقای [حسن] غفوری‌فرد، [رئیس سازمان تربیت بدنی] آمد. راجع به استعفای ایشان از ورزش و کار بعدی‌اش و فرد جایگزین ایشان صحبت شد.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش کنفرانس وزرای امورخارجه کشورهای جنبش عدم‌تعهد در جاکارتا و مصوبات خوب برای بوسنی را داد. قرار شد، اخوی محمد را به عنوان جانشین خود در وزارت امورخارجه دعوت کند.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، گزارش بازجویی از تروریست‌ها را داد. مسأله بدهی‌های معوقه ارز در دستور بود. آقای دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، گزارش بررسی‌های دبیرخانه شورا را داد. آقایان دکتر نوربخش و عادلی دفاع کردند؛ ناتمام ماند. به افطار رسیدیم. به نظر می‌رسد اظهارات دکتر عادلی، قوی‌تر از ادعاهای دکتر روحانی است. افطار میهمان بودند. بعد از افطار با آقایان ناطق [نوری، رئیس مجلس] و [حسن] روحانی، [نایب رئیس مجلس]، در مورد تغییرات احتمالی در مدیریت‌ها صحبت کردیم.

اخوی محمد، تلفنی گزارش ملاقات با آیت ‌الله خامنه‌ای و تصمیم بر تعویض مدیریت صداوسیما را داد؛ قرار شد به وزارت امور خارجه برود. با آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [رئیس دفتر رئیس ‌جمهور] هم در مورد شغل احتمالی جدیدش [= دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور]، صحبت کردم.

 

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.