خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۷۲

جمعه 22 بهمن 1372  | 29 شعبان 1414 11 فوریه 1994

 

امروز بیشتر وقت به تنظیم کتابخانه‌ام گذشت. ساعت ده صبح برای شرکت در راهپیمایی و سخنرانی در مراسم بیست‏ودو بهمن در میدان آزادی رفتم. در خیابان آزادی، مقداری همراه مردم راهپیمایی کردم. مردم بسیار خونگرم برخورد نمودند و از حضور من اظهار شادمانی کردند.

به خاطر کمی وقت و مشکل عبور از انبوه جمعیت، به داخل دانشگاه شریف رفتیم و با هلی‌کوپتر به میدان آزادی رفتیم. بعد از استماع شعارها و سرودها و پاسخ به احساسات مردم، سخنرانی کوتاه و فهرست‌وار انجام دادم.[1] ساعت یازده تمام کردم که مردم بتوانند به نماز جمعه در دانشگاه تهران برسند.

به خانه آمدیم. اکثر بچه‌ها به خاطر معطل شدن در راهپیمایی به ناهار نرسیدند. عصر چند نفر از بستگان و آشنایان آمدند و محسن دربارة مترو و طرح‌های عمرانی و مسائل دیگر مطالبی داشت.

مهدی دربارة نحوه اجرای طرح سکوی ابوذر گزارشی داد که پیمانکاری که به خاطر عدم موافقت با واگذاری پنجاه درصد کار به داخل انصراف اعلام کرده بود و دوباره اعلان پذیرش کرده و مایل است شریک بشود در سرمایه‌گذاری برای کارهای داخلی و نظر خواست.

مشعل گاز شوفاژ خانه مکرراً خاموش می‌شود و هوای خانه سرد می‌شود. بارها آن را روشن کردم، ولی اشکال دارد. تعمیرکار آمده، باز هم اشکال برطرف نشده است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ملت بیدار ایران، امروز حضور گسترده خود را در صحنه دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، به‌رخ دشمن کشید و نشان داد، پیوند امت اسلامی با نظام جمهوری اسلامی، پیوندی ناگسستنی است. حضور گسترده قشرهای مختلف مردم در این مراسم، دلیل بارزی بر این نکته است که امت اسلامی حاضر نیست واقعیت‌های زندگی خود را تحت تأثیر القائات و نغمه‌های منفی و دلسرد کننده دشمنان قرار دهد. تمامی تیرهای دشمن به سنگ خورده و تهاجم وسیع دشمنان انقلاب برای مأیوس کردن مردم بی‌ثمر مانده است. قدرت‌های استکباری در تلاش هستند تا به قیمت ضربه زدن به‌دوستان خود، به‌جمهوری اسلامی ایران آسیب برسانند، اما امروز باید فهمیده باشند که این حربه‌ها دیگر کارآیی ندارد. استکبار جهانی با فراهم آوردن زمینه‌های سقوط قیمت نفت تلاش کرد تا به‌ایران اسلامی ضربه بزند، اما در این راه توفیقی به دست نیاورد و امروز ما مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خود را در داخل تهیه می‌کنیم و نیروهای متخصص داخلی، جای مستشاران خارجی را گرفته‌اند. کشاورزان، دامداران، مرغداران و صیادان میهن اسلامی با کار و تلاش خود توانسته‌اند، بخش عظیم نیازهای غذایی مردم ایران را تأمین کنند. در نتیجه تلاش‏های به‌عمل آمده امروز، دانشگاه‏های ما نیازهای دانشجویی را تأمین می‌کنند و مخابرات نیز تا حد زیادی نیاز خود را به‌خارج تقلیل داده است. نظام اسلامی با اجرای برنامه تعدیل و توسعه اقتصادی موفق شده است از این راه سخت به‌خوبی عبور کند و همه این موفقیت‌ها، مرهون حضور هوشیارانه مردم در صحنه و تحمل سختی‌هاست. ملت ایران مصمم است راه امام راحل و بزرگوار را با استواری هرچه تمام‌تر دنبال کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.