خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۷۲

دوشنبه 18 بهمن 1372  | 25 شعبان 1414 7 فوریه 1994

 

اول وقت به کارخانه اسلحه‌سازی حدید رفتیم. آقای [محمد] فروزنده، در راه توضیحات داد و برای مسکن اعضای سپاه استمداد کرد. مدیرعامل ساصد [= سازمان صنایع دفاع]، در جلسه توجیهی، گزارش صنایع نظامی را داد و گفت شصت درصد از کارهای کارخانه‌ها برای موارد غیرنظامی است و هنوز هم ظرفیت خالی زیاد برای پذیرش کارهای غیرنظامی دارند. از سالن‌های ساخت قبضه توپ 122 میلی‌متری و لوله‌های توپ‌های مختلف و خمپاره‌اندازها و سالن‌های دیگر ساخت قطعات و صنایع غیرنظامی و نمایشگاه محصولات و تانک‌های بازسازی شده و نفربرها بازدید کردم. در جمع کارکنان، برای آنها صحبت کردم.[1] مدیران خیلی از کار راضی‌اند. کارکنان که تعداد بسیاری هستند، با روحیه و شاداب‌اند و با پذیرش کار غیرنظامی، کارخانه خوب فعال است.

ظهر به دفترم رفتم و کارهای دفتر را انجام دادم. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. مصوباتی داشتیم. تا ساعت نُه شب کارهای دفتر را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی در اجتماع متخصصان و کارکنان مجتمع جنگ‌افزار حدید، مجموعه صنایع دفاع را یک ثروت، قدرت و پشتوانه عظیم برای استقلال کشور خواند. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مقایسه توان صنایع کشور به‌ویژه صنایع دفاعی در پیش از انقلاب و پس از آن، موجب می‌شود به‌دستاوردهای انقلاب اسلامی ایمان آورد و از نغمه‌های دلسردکننده متنفر شد. جمهوری اسلامی ایران، هرگز در پی جنگ نیست و اساس سیاست ایران اسلامی، حُسن روابط و همکاری با تمامی کشورهاست؛ در عین حال ایران اسلامی باید همیشه هوشیاری، آمادگی و توان نظامی خود را حفظ کند. چند منظوره کردن صنعت، یکی از کارهای بسیار ارزنده بعد از دوران دفاع مقدس است. مجتمع جنگ‌افزار حدید، نمونه روشنی است که پس از جنگ شصت درصد تولیدات آن به تولید محصولات غیرنظامی اختصاص یافته است. مجتمع حدید، یکی از ثروت‌های بسیار عظیم کشور است که براساس تخصص و تلاش نیروهای داخلی به وجود آمده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.