خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۷۲

 

یکشنبه 17 بهمن 1372  | 24 شعبان 1414 6 فوریه 1994

 

ساعت نُه صبح برای شرکت در ملاقات سلطان برونئی، به دفتر رهبری رفتم. آقای حاجی حسن بولکیاه، دو سه کلمه بیشتر حرف نزد و آیت ‌الله خامنه‌ای هم چند جمله گفتند؛ اصولاً کم‌حرف است. با هم به فرودگاه رفتیم. از پذیرایی‌ها، اظهار رضایت و از آثار تاریخی اصفهان، اظهار تعجب کرد و خواست که هنرمندان ما برای تزیین مساجد برونئی به آنها کمک کنند. از بازی‏ای که با مهدی و یاسر در ورزشگاه داشته‌اند، تعریف کرد. در پاویون مصاحبه‌ای داشتیم و با بدرقه رسمی رفت.

به دفترم رفتم. هنرمندان فیلم و تئاتر و موسیقی و داوران کتاب آمدند. گروه سرود بوسنی، پسرها و دخترها، سرودهای بوسنیایی و ایرانی اجرا کردند؛ خیلی جالب بود. آقای [علی] لاریجانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] گزارش داد. من هم صحبت تشویق‌آمیز کردم.[1] چند نفر از هنرمندان خارجی هدایایی دادند و تشکر کردند. من هم گفتم به گروه سرود بوسنی هدیه بدهند. عصر اخوی محمد، [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. دربارة صداوسیما و کار احتمالی بعدی‌اش صحبت شد. در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة موضوع سوءقصد به من و تحویل متهمان به [وزارت] اطلاعات، احتمال سرمایه‌گذاری سلطان برونئی در ایران، وزارت ارشاد، ورزش، امور استخدامی و حقوق نظامیان صحبت کردیم. شب در دفترم ماندم، تا ساعت یازده شب کار کردم و خوابیدم.

 

[1] - آقای هاشمی، با تشکر از اجرای سرود توسط جمعی از هنرمندان بوسنی و هرزگوین، حضور هنرمندان این کشور در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را موجب انعکاس روحیه شجاعت و مقاومت مردم مظلوم بوسنی و هرزگوین به‌ملل دنیا دانست. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هنرمند به‌اقتضای محتوای کار هنری که ارائه می‌دهد و مفاهیم و ارزش‌های انسانی و الهی را که در قالب کارهای فرهنگی و هنری به‌جامعه منتقل می‌کند، به‌ارزش کار خود می‌افزاید و با حفظ روحیه نشاط و شادابی نیز کمک می‌کند. تحولی که در ایران در زمینه هنر اتفاق افتاد، این بود که هنر با الهام گرفتن از اسلام و ارزش‌های اعتقادی و جهادی مردم انقلابی ایران، از جاذبه‌های کاذبی که بیشتر در کشورهای غربی متداول است، فاصله گرفت و اهداف و مفاهیم عالی و انسانی را زمینه فعالیت‌های خود قرار داد که امیدواریم این حرکت در بین هنرمندان روز به‌روز در جهت پیشرفت و تقویت معنویت جامعه ادامه یابد. هنرمندان برای حضور فعال‌تر در جامعه بین‌المللی و ایفای نقشی اساسی‌تر در خیزش هنری، باید همت خود را بیشتر صرف غنای کارهای هنری و فرهنگی و توجه به‌ایجاد محتوای جدید در هنر کنند. تبادل اطلاعات و تجربه هنرمندان کشورهای مختلف، به ویژه کشورهایی که دیدگاه‌های نزدیک‌تری دارند، برای ارتقای سطح کیفی و کمی هنر بسیار مؤثر است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.