خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۷۲

یکشنبه 10 بهمن 1372  | 17 شعبان 1414 30 ژوئن 1994

 

دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش]، اول وقت آمد. اشتباهی به [منزل در] جماران رفته و مراجعت کرده بود. با هم برای افتتاح آموزشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه [شریعتی]، به خانی‌آباد رفتیم. محل وسیعی است. برای هزار و پانصد دانشجو است، اما فعلاً برای پانصد نفر آماده شده است. از بخش‌های مختلف بازدید کردم. در جمع مدیران، گزارش وزیر، تواشیح دختران دانش‌آموز و صحبت من انجام شد.[1] چهل هزار دانشجوی فنی حرفه‌ای [در کل کشور] دارند. در مسیر، بحث بودجه در مجلس را از رادیو گوش می‌دادم؛ حرف‌های بی‌ربط زیاد است.

آقای [علی] لاریجانی، وزیر [فرهنگ و] ارشاد [اسلامی] آمد. در مورد برنامه‌های وزارت ارشاد و صداوسیما صحبت شد. آقای [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد و برای واگذاری زمین‌خام به جای زمین‌های آماده، به بخش خصوصی اجازه خواست.

آقای [سیداحمد] فهری، [نماینده ولی‌فقیه در دمشق] از سوریه آمد. برای تکمیل مقبره عمار یاسر کمک خواست و از سیدفضل‏الله بدگویی کرد. عصر اخوی محمد آمد. راجع به سازمان صدا و سیما مذاکره کردیم. دکتر ولایتی آمد. راجع به سفر به ترکیه و بالکان و یونان مذاکره شد.

شب میهمان رهبری بودم. در مورد جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، وزارت ارشاد و صداوسیما، بودجه، اظهارات خلاف آقای [محسن] یحیوی، [نماینده تهران] در مجلس در مورد نظر رهبری به حذف تبصره 25 که تکذیب شده و وزارت کشور و بودجه نیروی انتظامی مذاکره کردیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کاربردی کردن آموزش‏ها در برنامه دوم در اولویت قرار دارد و در این راه باید به گونه‌ای حرکت کرد که دانش‌آموزان کشور از بدو آموزش به سمت بازار کار و حرفه و فن هدایت شوند. در برنامه اول، مسیر توسعه و پیشرفت امور آموزشی در کشور هموار شده است و در برنامه دوم روند افزایش فضای آموزشی و علمی رشد بیشتری خواهد داشت. تربیت نیروی فنی و آموزش افراد مجرب که بتوانند در مراکز فنی و صنعتی با تخصص و آموزش‌های خود چرخ صنعتی کشور را به‌حرکت درآورند، باید یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در آینده باشد. برای کشوری که اکثریت جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند آموزش حرفه‌ای، امری بسیار مهم و اساسی برای جلب آنان به بازار کار است. با توجه به نقش و جایگاه زنان در جمهوری اسلامی، آموزش دختران به‌ویژه در بخش فنی و حرفه‌ای، بسیار حائز اهمیت است و افزود: خانم‏ها، نیروی کار کارآمدی برای کشور هستند و باید با برنامه‌ریزی بهتر، از انرژی و توان نیمی از جمعیت کشور استفاده مناسب‌تری بشود. ایجاد محیط‌های کار مناسب و شایسته شخصیت زنان ضرورت دارد. باید به نسبت خانم‌های شاغلی که در کشور وجود دارند، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.