خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۷۲

 

چهارشنبه 6 بهمن 1372  | 13 شعبان 1414 26 ژوئن 1994

 

صبح به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان آموزش کودکان استثنایی، به مجتمع آموزشی خزایلی، مخصوص نابینایان رفتیم. گزارشی از آمار و شرایط تحصیلی معلولان و همچنین
از وضع مجتمع که ده‌ها سال پیش توسط [محمد] خزایلی نابینا[1] تأسیس شده، شنیدیم. حدود پنجاه و دو هزار نفر تحت آموزش‌اند. از کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه و ماشین‌های چاپ کتاب مخصوص نابینایان با خط بریل بازدید کردیم. شاگردان امتحان خوبی دادند. در سالن برایشان صحبت کردم.[2] در این چند سال اخیر، با کمک‌های دولت، این بخش از آموزش تکامل زیادی داشته است. به دفترم رفتم.

آقای زنگنه، [وزیر نیرو] و آقای محمدی، مسئول پروژه آب قطر آمدند. آقای عسکری، مسئول سازمان آب تهران، گزارش وضع آب تهران را داد که خوب و در حال بهتر شدن است؛ هم وضع سدها، هم وضع آب‌های زیرزمینی و هم باران امسال. از اقدامات غیر بهداشتی نیروهای مسلح اطراف دریاچه‌های سدها شکایت کردند و گزارش مطالعات طرح انتقال آب ایران به قطر را دادند؛ مطالعات تمام شده و هزینه انتقال هر لیتر آب، فعلاً با احتساب سرمایه‌گذاری‌ها، حدود یک و نیم دلار است که قیمت آب خام هم باید اضافه شود؛ البته احداث خط، ارزان‌تر از پیش‌بینی مشاور تمام می‌شود. ضمناً مسئول قطری هم که مذاکره می‌کند، حق و حساب می‌خواهد. تصمیمات لازم اتخاذ شد.

آقای حامد الغابد، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی آمد. گزارش مبسوطی از نقاط
 

بحران‌خیز جهان اسلام مثل بوسنی، سومالی، فلسطین، افغانستان، کشمیر و آذربایجان و اقدامات کنفرانس را داد. من هم ضمن انتقاد از کم‌تحرکی سازمان، راه‌حل را در نقدکردن قدرت‌های بالقوه جهان اسلام و جدی گرفتن این مسائل دانستم.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. در مورد شهرک دیپلماتیک و تأسیس مرکز سیاسی کشور در لواسانات بحث شد و ناتمام ماند. شب در دفترم ماندم و کارهای عقب‌مانده را انجام دادم.

 

 

[1] - محمد خزایلی (۱۲۹۲- ۱۳۵۳) در ۱۸ ماهگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله، بینایی خود را از دست داد، ولی توانست با روش حفظ‌کردن معلومات تدریس‌شده در مدرسه و دانشگاه، به تحصیلات خود ادامه دهد و تا مقطع دکترا در رشته ادبیات و حقوق ادامه تحصیل دهد. او همچنین به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشت. مرحوم خزایلی، بیشتر عمر خود را صرف خدمت به بهبود وضعیت نابینایان در ایران نمود و تأسیس چند مرکز آموزشی برای نابینایان از جمله خدمات وی به شمار می‌آید.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از اهداف انقلاب، توجه بیشتر به محرومان و نیازمندان مستضعفان بوده و کل معلولان کشور، به حق از مصادیق مهم و بارز نیازمندان و مستضعفان هستند. هر کس توفیق خدمت پیدا بکند، برای اینها باید خداوند را شاکر باشد. من شکی ندارم کسانی که در این راه قرار می‌گیرند، به هردلیل یا از وجدان خودشان مایه گرفتند، یا عوامل بیرونی، آن‌ها را به این راه مقدس آورده است؛ این‌ها برنده هستند. خداوند بهترین اجرها را برای اینگونه انسان‏ها در نظر خواهد گرفت. استعدادهای بسیار شایسته‌ای در میان همین افراد مستضعف وجود دارد. خیلی از اینها می‌توانند به تحصیلات عالی برسند، خدمات شایسته بکنند. ما همه مسائل را نباید از بُعد مادی تجزیه و تحلیل کنیم. گروه سرود شما، گروه هنرمندان شما، این بچه‌هایی که به این خوبی برنامه هنری اجرا کردند، باید در جامعه به نحوی حضوری داشته باشند؛ رسانه‌ها اینها را مطرح بکنند، صدا و سیما اینها را نشان بدهد و مطرح بکند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.