خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۷۲

 

سه‌شنبه 5 بهمن 1372  | 12 شعبان 1414 25 ژوئن 1994

 

صبح ساعت پنج، با زنگ ساعت بیدار شدیم. عفت برای سفر به عُمره آماده شد. بعد از نماز صبح، او به فرودگاه رفت و من دیگر نخوابیدم.

 ساعت هشت‌ونیم صبح برای شرکت در مراسم اجلاس وزرای بهداشت [سازمان همکاری اقتصادی] اکو به مرکز مطالعات وزارت امورخارجه رفتم. ابتدا با مسئولان خودمان جلسه‌ای داشتیم. سپس در جمع میهمانان، پیش‌جلسه‌ای برای مذاکرات کوتاه، معارفه و خیرمقدم داشتیم که سفیر پاکستان صحبت کرد، دکتر ولایتی گزارش داد و من صحبت کوتاهی کردم.[1] سپس به جلسه رسمی رفتیم. بعد از تلاوت قرآن، من صحبت افتتاحیه را انجام دادم.[2] از رو خواندم. سپس پیشنهاد پاکستان برای ثبت سخنان من، به عنوان سند جلسه مطرح شد. خداحافظی کردم و به دفتر آمدم.

[آقای جیمز گراند]، مدیر اجرایی [صندوق کودکان سازمان ملل] یونیسف آمد. یک نفر آمریکایی است که خود مبتلا به سرطان روده است. گزارش کار و خدمات را داد. دکتر مرندی، گزارش کمک‌های خوب یونیسف به ایران را داد. من هم از خدماتش تشکر کردم. خواست، عکس از من در حال خوراندن قطره واکسن به کودکان تهیه شود که مثل عکس گاندی و نهرو و....، در تبلیغات یونیسف استفاده کنند؛ برای ترویج واکسیناسیون قبول کردم. [آقای رفیع‏الدین احمد]، مدیر اسکاپ [=کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک سازمان ملل] هم آمد و گزارش برنامه‌ها را داد. من هم صحبت کردم و بر همکاری توسط خطوط ارتباط مواصلاتی با آسیای میانه تأکید نمودم. [آقای آمادو پیریمایوکوم]، سفیر آکرودیته کشور مالی برای تقدیم استوارنامه آمد؛ مقیم در لیبی است.

عصر دکتر عادلی، [رئیس ‌کل بانک مرکزی] آمد. از صحبت‌های دیشب من در جمع نمایندگان قدردانی کرد و گفت قانع کننده و مؤثر بود و بسیاری از شبهات را جواب داد. تعداد زیادی از نمایندگان هم چنین گفته‌اند. شورای عالی اداری جلسه داشت؛ به مصوبه‌ای نرسیدیم. بحث در مورد ادغام شرکت‌های حمل و نقل وزارت راه و ترابری و تسهیل اعزام دانشجو به خارج بود.

ظهر عفت از جده تماس تلفنی گرفت و از سفر راضی بود. شب جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. اساسنامه نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها را در دستور داشتیم که ناتمام ماند.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر این نکته که ما با تحکیم و تقویت همکاری اقتصادی خود می‌توانیم الگوهای جدیدی از همکاری را به‌منظور تقویت ساختار اقتصادی و رشد پایدار ارائه دهیم، گفت: نتایج ثمربخش همکاری‏های منطقه‌ای چون حلقه‌های زنجیر به‌دنبال یکدیگر، استحکام سیاسی و اقتصادی و در نهایت رفاه اجتماعی ملت‌های منطقه را که نهایت آرزوی ما است محقق می‌سازد. توسعه اقتصادی منطقه که هدف اصلی اکو است موجب می‌شود که کشورهای عضو از قدرت بیشتری برای حفظ استقلال سیاسی خویش برخوردار شوند و خود حاکم بر سرنوشت خویش باشند. وزیران محترم شرکت کننده در این اجلاس ضرورت دارد که توصیه‌های لازم را نزد دولت‌های متبوع خود به‌عمل آورند که جایگاه و تشکیلات خاصی برای فعالیت‌های اکو در نظر بگیرند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تحول بنیادین جهان موجب دگرگونی مفاهیم، الگوها و تقسیم‌بندی‌های جدید جهانی شده است. این تحولات زمانی امیدوارکننده است که در جهت همکاری‏ها و مشارکت کشورها در راستای صلح و امنیت بین‌المللی و حل معضلات بنیادین کشورهای جهان باشد. همکاری‏های منطقه‌ای میان کشورهای در حال توسعه، یک استراتژی برای دستیابی به‌خوداتکایی جمعی است و تلاش کشورهای در حال توسعه روند رشد و توسعه اقتصادی را ثمربخش‌تر می‌کند. همکاری‏های منطقه‌ای به‌عنوان وسیله‌ای مؤثر برای رویارویی با مشکلات ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی، می‌تواند در بازسازی ملی و توسعه منطقه‌ای نقش مهمی ایفا کند. ظرفیت بالقوه این منطقه با توجه به محدوده وسیع جغرافیایی، وجود منابع غنی طبیعی، نیروهای انسانی، بازارهای وسیع، ظرفیت‌های فراوان جذب سرمایه و تکنولوژی و بسیاری منابع با ارزش دیگر که اگر با برنامه و اطلاعات کافی به‌کار گرفته ( شود، بسیاری از نیازهایمان را تأمین خواهد کرد و نیل به خودکفایی نسبی قابل احراز و دسترسی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.