خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۲

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1372   |28 شوال 1413 21 آوریل 1993

 

ساعت نُه صبح به محل [سالن همایش‌های سازمان] صداوسیما برای افتتاح کنفرانس کار وزیران کار کشورهای آسیا و اقیانوسیه رفتیم. وزیر کار چین، رییس اجلاس سابق به استقبال آمد و قبل از شروع در دفتر مدیرعامل صداوسیما مذاکرات مختصری داشتیم. به جلسه رفتیم و با سخنرانی من افتتاح شد.[1] سخنرانی را بدون نوشته ایراد کردم که باعث تعجب حضار شد. بعد از سخنرانی، در سالن با یکایک میهمانان مصافحه کردم و احوال‌پرسی نمودم و خیرمقدم گفتم.

 به دفترم رفتم و تا ساعت دوازده کارها را انجام دادم. [سران جناح راست]، آقایان [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، [محمدرضا] باهنر، [اکبر] پرورش و [حبیب‌الله] عسکراولادی آمدند. راجع به مسأله ادغام بعضی وزارتخانه‌ها و کابینه آینده و انتخابات مذاکره شد. عصرهیأت دولت جلسه داشت. آیین‌نامه انتخابات ریاست جمهوری و لایحه حمایت از مصرف‌کنندگان در دستور بود که هر دو ناتمام ماند.

شب [آقای سیدحسین مرعشی]، استاندار کرمان برای دنباله کارهای سفر آمد و همچنین
پیغامی از طرف یک شرکت خصوصی مصری، مبنی بر فواید همکاری دولتی مصر و ایران آورد. جواب مساعد دادم و گفتم به خاطر تحرک زیاد مصر در ادامه [پیمان] کمپ دیوید[2]، فعلاً برای روابط مشکل داریم، ولی در آینده شاید انجام شود. اتهامات همکاری ما با مخالفان رژیم مصر، یا حضور نظامی در سودان را بی‌اساس خواندم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کار، جوهر زندگی است و ما به‌عنوان مسلمان و پیرو قرآن، روی کار بسیار اهتمام داریم و شرافت و نقش کار را در زندگی بسیار ارج می‌گذاریم. همه کشورها و همه مردم، طبعاً به‌هر دلیل می‌دانند، کار چه اهمیتی دارد. مخصوصاً برای بعضی‌ها کار تقدس دیگری دارد که کشورهای اسلامی این تقدس را از اسلام دارند. یکی از مشکلات جهان در حال توسعه، مسأله نیروی انسانی و منابع انسانی است که مشکلات زیادی برای زندگی ایجاد کرده است. از یک سو فاصله طولانی که در حال توسعه و پیشرفته وجود دارد، مایه یأس خیلی‌ها می‌شود و از سوی دیگر نبودن سرمایه مکفی برای اکثر کشورها، مانع کارهای خلاق و سرعت پیشرفت است. همچنین نداشتن تکنولوژی و دانش، مشکل دیگر ما و اکثر کشورهای جهان سوم است. الان شاید نیروهای کیفی کار جهان سوم در کشورهای صنعتی فراوان باشد که کارهای آنها را انجام می‌دهند. اگر برنامه خوبی برای صیانت نیروی انسانی داشته باشیم و وزرای کار بتوانند از عهده این وظیفه برآیند، کار مهمی انجام داده‌اند. چرا که وضعیت کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا نیز مانند ما می‌باشد، شاید یکی از ضرورت‌های اجلاس این نیز باشد که استانداردهایی را برای تعادل تعیین کند تا کارگر از آرامش خاطر و شرایط زندگی مطلوبی برخوردار باشد و حقوقش نیز ضایع نشود. اعتدال و میانه‌روی در رابطه با حقوق کارفرما و کارگر مهم است. البته قوانین کار متکلف این مهم هستند و شما می‌توانید هدایت کنید تا قوانین کار عادلانه باشد. ما تجربه خوبی داریم. به تجربه شما توجه خواهیم کرد. تجربه‌ها باید در این اجلاس متصل شود و دستاوردها توضیح داده شود.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - پیمان کمپ‌دیوید، اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسراییل بود که به صلح میان مصر و اسراییل انجامید. این پیمان به وسیله انور سادات، رییس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت اسراییل با میانجی‌گری آمریکا، پس از دوازده روز مذاکرات مخفی، در روز 17 سپتامبر سال ۱۹۷۸ میلادی (26 شهریور 1357) به امضا رسید. کمپ‌دیوید، یکی از استراحتگاه‌های رییس‌جمهور ایالات متحده است. انور سادات، اولین رییس یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسراییل بود که به صلح با اسراییل و به رسمیت شناختن این کشور اقدام کرد. او دو سال بعد در یک رژه نظامی ترور شد.