خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۷۲

 

یکشنبه 26 دی 1372  | 3 شعبان 1414 16 ژوئن 1994

 

محسن آمد. در مسیر دفتر، با هم برای بررسی وضع کار مصلای تهران که اخیراً دچار مشکل شده، به آنجا رفتیم. اخیراً متوجه شده‌اند که تونل مترو از داخل شبستان می‌گذرد؛ قبلاً فکر می‌شده که خیلی پایین‌تر از سطح کف شبستان است. آقای مؤید، طراح و معمار، تغییراتی در طرح داده است، ولی اشکالاتی دارد که قرار شد، بررسی مجدد شود. امروز باد و باران و برف داشتیم.

 

آقای [محمدعلی] زم، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آمد. گزارشی از کارهای متنوع هنری از فیلم و سناریو و آهنگ و کتاب و سرود داد و از کمک‌های فراوان دولت تشکر کرد. آماری از کارهای اقتصادی سازمان تیلبغات اسلامی برای ایجاد پشتوانه مالی ارائه کرد.

آقای [محمدمهدی] آخوندزاده، سفیر جدیدمان در پاکستان آمد؛ قبلاً در بنگلادش سفیر بوده و اطلاعات خوبی از شبه‌قاره هند دارد. آقای آخوندزاده، نکات مهم مورد نظر و زمینه‌های همکاری را گفت و سیاست‌ها را گرفت. روی مسأله خط لوله گاز و کارخانه‌های شکر و... تأکید شد. [آقای فریدون حق‏بین]، سفیر جدیدمان در گرجستان آمد. گزارش خوبی از شرایط گرجستان و موقعیت جغرافیایی برای معبر قرار گرفتن برای آسیای میانه از طریق دریای سیاه داد. پیشنهادهایی برای توسعه همکاری داشت. توصیه‌های لازم را نمودم.

[آقای علی‏محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد. گزارشی از عوامل خرابکار داد که اخیراً از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) دستگیر شده‌اند و برای کارهای جنبی کمک خواست. گزارشی در خصوص نظر جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] در مورد مرجعیت ارائه کرد و برای تعویض استاندار تهران و دعوت وزیر کشور قطر اجازه خواست.

چند نفر از محافظان آمدند و از همکارانشان شکایت کردند که برخلاف ضوابط آنها را بالا آورده‌اند. مولوی اسحاق مدنی، [مشاور رئیس ‌جمهور در امور اهل سنت] آمد. گزارش سفر به مراکش را داد و از نظم و آبادی آنجا و از نگرانی اهل‌سنت ایران به خاطر بعضی از محدودیت‌ها در مساجد تهران و مشهد و نیز پذیرش در مناصب خوب و سلطه‌طلبی نمایندگان رهبری در سیستان و بلوچستان و کردستان گفت. در جلسه هیأت دولت مصوباتی داشتیم. آقای [علیرضا] افشار، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج] آمد. گزارش برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر بسیج را داد.

شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة نامه آقای فهد و سفر آینده دکتر ولایتی به عربستان سعودی و مطالبی که باید پیغام بدهیم، همچنین دربارة وضع فعلی مصلای تهران و مسائل جاری مذاکره کردیم. ایشان گفت، با فکر بعضی‌ها که دنبال چادر اجباری هستند، موافق نیستند؛ با اینکه چادر را بهترین حجاب می‌دانند و نیز گفتند، پس از آنکه مطلع شدند که دادستان گفته آلمانی متهم به جاسوسی، محکوم به اعدام شده، به آنها پیغام داده‌اندکه اعدام نکنند. به خانه آمدم. برف خفیفی می‌بارد.