خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲۵ دی ۱۳۷۲

 

شنبه 25 دی 1372  | 2 شعبان 1414 15 ژوئن 1994

 

آقای [محسن] نوربخش، [معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور] آمد. اطلاع داد که آلمانی‌ها در مذاکره با آقای نواب، گفته‌اند که برای تقسیط بدهی‌های معوقه‌، زمان خوبی در نظر گرفته‌اند. خواست که به بانک مرکزی بگویم، با همه طلبکاران بزرگ چنین شود. در مورد شرکت متروی تهران در مناقصه فاضلاب تهران تأکید شد.

آقایان رحیم صفوی، [قائم‌مقام فرمانده کل سپاه] و [حسین] دهقان، [وزیر دفاع] آمدند و گزارش پیشرفت کار سد کرخه و عملیات آینده را دادند. خواستند که وزارت نیرو بیشتر به آنها امتیاز بدهد. بدنه و سرریز را 48 میلیارد تومان قرار گذاشته‌اند. گله داشتند که هنوز کار مطالعه و طراحی ناقص است و نقشه‌ها آماده نیست.

محسن [هاشمی، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس ‌جمهور] و آقای [حسین] علایی، [مجری طرح ساخت مصلای بزرگ تهران] و آقای [محمود] شوریده، [معاون بازرسی ویژه رئیس ‌جمهور] آمدند. در مورد ساخت مصلای تهران صحبت شد. معمار طرح تک‌روی می‌کند و سیستم ندارد. شبستان بزرگ طرح، به خاطر عدم‌توجه به خط مترو قابل اجرا نیست و ناقص شده است[1]؛ گفتم کار را متوقف کنند تا رسیدگی کنیم. نظر محسن این است، قبل از تهیه نقشه‌های اجرایی، کار اجرا شروع نشود. به حساب 210 گفته‌ام که پرداخت را متوقف کنند. محسن ناظر طرح است.

آقای محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش پیشرفت تولید در معدن گل‌گهر و فولاد مبارکه را داد و از کارهای ایذایی وزارت اطلاعات شکایت کرد. عصر دکتر ولایتی آمد. دربارة سفر به عربستان صحبت شد. گزارش سفر به ایرلند را داد.

دکتر [عبدالعزیز] الخویطر، وزیر آموزش و پرورش عربستان سعودی آمد. نامه آقای فهد را آورد. در نامه خواسته بود که به سهمیه حجاج اعلان شده، حدود شصت هزار و پانصد نفر پایبند باشیم. گفتم دکتر ولایتی برای مذاکره می‌آید. قرار بود دکتر ولایتی، دیروز نامه را ببرد؛ آن‌ها پیشدستی کردند و نامه فرستادند. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] اطلاع داد که عوامل بمب‌گذاری در میدان فردوسی را گرفته‌اند؛ از دانشجویان دانشگاه امام صادق‌اند.

 

 

[1] - شرکت مترو، بخشی از تونل خط یک را در زمین‌های عباس آباد، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حفاری کرده بود. هنگام احداث مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، بدون توجه به وجود تونل مترو، خاکبرداری صورت گرفته بود.