خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۷۲

 سه‌شنبه 31 فروردین 1372   | 27 شوال 1413 20 آوریل 1993

 

دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. با هم به سفارت ترکیه رفتیم. در دفتر یادبود آقای [تورگوت] اوزال[1] یادداشت نوشتم. سفیرشان در خصوص کیفیت مرگ او توضیحاتی داد.

[آیت الله سید عبدالله شیرازی]، امام جمعه مشهد آمد و برای ترمیم خسارات روستاهای داراب استمداد کرد؛ اهل آنجاست. برای ایجاد بندهای مهار آب در اطراف مشهد پیشنهاد داد؛ قبول کردم و تشویق نمودم که دنبال این گونه امور باشند.

آقای محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] آمد. گزارش عملکرد [قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء] پیمانکاری سپاه را داد. آن‌ها در حدود سی میلیارد تومان طرح گرفته‌اند. برای گرفتن امتیاز تلفن موبایل استمداد کرد و گزارش سفر مدیرانش به آمریکا و دیدن امکانات فراوان شرکت مورد نظر را داد؛ تأکید کردم که پیشگامان در بلوچستان و نرماشیر اقدام کنند.

دکتر حبیبی[2] برای تجهیز و تعمیر ساختمان‌های سعدآباد آمد. در مورد استرداد مینیاتورهای شاهنامه شاه طهماسب و همچنین شروع مجدد سخنگویی دولت مذاکره شد.

[غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. دربارة اجلاس عمان و پیش فروش نفت به ژاپن برای پرداخت بدهی‌های معوقه و تکمیل قرارداد با شرکت‌های آمریکایی در میدان ابوذر و
توسعه پالایشگاه آبادان، گزارش داد.

عصر دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از ناراحتی احتمالی دیسک گردن و برنامه شورای امنیت و کار انتخابات صحبت شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. در مورد استرداد عتیقه‌ها و عدم فشار بر صوفیه و دانشگاه تربیت مدرس بحث و تصمیم‌گیری شد. در گزارش‌ها قتل عام فرقه داودیه در آمریکا جلب توجه می‌کند.[3]

 

[1] - خلیل تورگوت اوزال (۱۹۲۷ - ۱۹۹۳)، هشتمین رییس جمهور ترکیه بود. او از رهبران سیاسی لیبرال ترکیه و زمانی نیز نخست‌وزیر آن کشور بود. در دوران سازگی، اوزال روابط خوب و نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت. سیاست خصوصی‌سازی اقتصادی اوزال، باعث نزدیکی بیشتر ترکیه با غرب به‌ویژه آمریکا شد. با مشخص‏شدن نتایج کالبدشکافی، تزریق یک سم خطرناک، به عنوان دلیل مرگ رییس جمهور هشتم ترکیه اعلام شد. در سال ۱۹۹۳ دلیل مرگ اوزال را سکته قلبی اعلام کردند. نبش قبر تورگوت اوزال، با دستور قضایی انجام شد. خانواده وی بارها تأکید کرده بودند که وی به قتل رسیده است. خبر سکته اوزال که از کردهای ترکیه بود، درحالی در سن ۶۵ سالگی اعلام شد که وی در آن زمان تلاش‏هایش را جهت حل مشکل کردهای این کشور آغاز کرده بود.

[2] - حسن‌ابراهیم حبیبی (۱۳۱۵ - ۱۳۹۱) سیاستمدار، حقوقدان و دولتمرد ایرانی، دارای دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون فرانسه بود. او اولین معاون اول رییس جمهور ایران، در هر دو دولت آیت‌الله هاشمی و دولت اولِ آقای سید محمد خاتمی بود. وی همچنین وزیر ارشاد دولت مهندس بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت مهندس موسوی بود. دکتر حبیبی همچنین رییس بنیاد ایران‌شناسی و از جمله حقوقدانانی بود که پس از انقلاب اسلامی، پیش‌نویس قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. او تا پایان عمر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

[3]- رهبر فرقه داودیه که بعدها نام خود را به دیوید کورش تغییر داد، در سال 1959 در تگزاس به‌دنیا آمد. کورش در حالی به دنیا آمد که پدر و مادر او با هم ازدواج نکرده بودند و پدر دیوید دو ماه قبل از تولد فرزندش، مادر 14 ساله دیوید را به دلیل آشنایی با یک دختر دیگر ترک کرده بود. مادر کورش بعد از مدتی فرزند چهار ساله خود را به مدت سه سال ترک کرد و او را نزد مادربزرگ خود گذاشت. کورش خود اظهار می‌دارد که در سن هشت سالگی مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بود. او دچار بیماری عدم توان یادگیری بود، به طوری که از تحصیل در دوره ابتدایی بازماند. با وجود این عدم توانایی، کورش در سن 13 سالگی کل انجیل جدید مسیحیان را حفظ بود. وی در سال 1983 بعد از مدتی مقدمه‏چینی، ادعا کرد که آخرین پیامبر خداست. کورش توسط پلیس به جرم سوءاستفاده جنسی از چند دختر بچه تحت تعقیب بود. هنگامی که به همراه 82 نفر از پیروان خود که 14 نفر آنها فرزندان کورش بودند، در حالی که در خانه‌ای در خارج شهر مخفی شده بود، توسط پلیس محاصره شد و زمانی که گاز اشک آور در محل اختفای آنان انتشار داده شده بود، آن محل دچار آتش سوزی شد و تمامی ساکنین در آتش سوختند.