خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۷۲

 یکشنبه 19 دی 1372  | 26 رجب 1414 9 ژوئن 1994

 

آقای [سیدمحمد] خاتمی، [مشاور رئیس ‌جمهور و رئیس ‌کتابخانه ملی] آمد. از عدم تصویب طرح انتقال کتابخانه ملی به وزارت ارشاد اظهار خوشحالی کرد و از سخت‌گیری‌های فرهنگی و فکری در محیط‌های علمی و فرهنگی و جامعه و بی‏تفاوتی بعضی از نیروها اظهار نگرانی نمود.

دکتر [رضا] ملک‌زاده آمد. از شغل و کار جدید خودکه آموزش و طبابت و تحقیق است، اظهار رضایت کرد و خواست که برای تقویت سطح بالای تحقیقات کمک کنم. پیشنهاد تأسیس دکترا برای این منظور داشت؛ یا مستقل و یا در کنار دانشگاه آزاد اسلامی و یا فرهنگستان‌ها.

دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] و معاونش دکتر [سیدحسین] یحیوی آمدند. در مورد کار دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی دادند. از معاون دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، به خاطر عدم همکاری گله داشتند و از فکر حضور نمایندگان رهبری در دانشگاه اظهار نگرانی کردند و خواستند که بنیاد شهید، بیمارستان شهید بهشتی قم را به دانشگاه آزاد بفروشد. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن و شهرسازی آمد. توضیح برنامه ساخت انبوه مسکن ارزان قیمت و کوچک و فروش اقساطی را داد و خواست که بانک مسکن را به آنها واگذار کنیم.

دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] و معاونان آمدند. دربارة کم کردن بعضی از سفارتخانه‌ها و یا هزینه سفارتخانه‌ها سئوال داشتند؛ گفتم در حد بودجه فعلی عمل کنند و انتظار بودجه بیش از برنامه را نداشته باشند. در مورد پیشرفت کار تحقیقات و اقدامات دیگر گزارش دادند. تذکراتی دربارة مراقبت بیشتر مسائل همسایگان شمالی و جنوبی دادم. در جلسه عصر هیأت دولت، تصمیم گرفتیم که تعدادی ساختمان برای وزارتخانه‌هایی که ساختمان مناسب ندارند، در یک محل مناسب کار، با صرفه‌جویی‌های ممکن و مراعات سیستم جدید اداری بسازیم.

 شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة صداوسیما و بانک مرکزی و ورزش و مسائل جاری کشور مذاکره کردیم.