خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 16 دی 1372  | 23 رجب 1414 6 ژوئن 1994

 

اول وقت به سعدآباد رفتیم. همراه میهمانان به خیابان آریای سابق [واقع در خیابان شهید مطهری تهران] رفتیم که به «ترکمنستان» نام‌گذاری شده است. از تابلوی خیابان پرده‌برداری کردیم؛ در مقابل خیابانی که به نام تهران در عشق‌آباد نام‌گذاری شده بود. خودشان خواسته بودند که به نام عشق‌آباد بگذاریم، اما عوام‌گری وزارت امورخارجه، خیال کرده کلمه عشق اسم مناسبی نیست!

از آنجا به میدان امام خمینی، ساختمان مخابرات، برای شرکت در مراسم بهره‌برداری از پروژه تلفن بین ایران و ترکمنستان رفتیم. آقایان غرضی، صنعتی و شهاب توضیح دادند و خیرمقدم گفتند. سپس آقای نیازُف و من [تلفنی] با رئیس ‌مجلس ترکمنستان در مجلس آنها صحبت کردیم. من صحبت کوتاهی نمودم. سپس در آمفی‌تئاترهمان ساختمان، مراسم اعطای عنوان شهروندی به آقای نیازُف از سوی شهردار را داشتیم. [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار و آقای نیازُف و من صحبت کردیم.[1] آقای نیازُف صحبت را از رو خواند. آن‌ها به مجلس رفتند و من به دفترم برگشتم.

 کارها را انجام دادم و به دفتر رهبری رفتم. آقای نیازُف هم آمد. ملاقات کوتاهی داشتند؛ هر دو خوب صحبت کردند. از آنجا با هم به فرودگاه رفتیم. در راه دربارة صنعت گاز و کیفیت احداث خط لوله از ایران و سرمایه‌گذاری‌ها صحبت کردیم. معلوم شد، برای این خط لوله، شرکتی در آمریکا درست کرده‌اند که الکساندر بیگ در رأس آن است. برای پشتیبانی طرح، از لحاظ سرمایه و فناوری؛ پیشنهاد کردم، بهتر است خودمان اجرا کنیم. در پاویون، اسناد امضا شد. مصاحبه کردیم.[2] با بدرقه رسمی رفتند. قرار بود به مشهد هم بروند که منصرف شدند. گفت موقعی به مشهد می‌روند که من هم باشم.

به دفترم بازگشتم. مهدی هم ناهار آمد. گفتم آقای نیازُف دعوت کرده که برای بازدید از صنایع گاز ترکمنستان، بیستم ژانویه به عشق‌آباد برود. عصر به خانه آمدم. فاطی و شیرین‌خانم، منزل را برای آمدن عفت تمیز و منظم کرده بودند.

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «همکاری‏های ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه صمیمی، نمونه خوبی است. ما در مدتی که ترکمنستان استقلال خود را به دست آورد، پیشرفت‏های خوبی در روند همکاری‏هایمان داشتیم. همیشه نسبت به قبل بهتر می‏شویم. در سفری که اخیراً من به ترکمنستان داشتم، مردم این کشور نشان دادند که فوق‏العاده علاقه‏مند به همکاری با ایران هستند و جناب آقای نیازف و همچنین وزرا و مسئولان ترکمنستان، نهایت محبت را ابراز کردند. امروز به دعوت ما، جناب آقای نیازف با هیأت بسیار سنگین و جامعی به ایران آمدند. ترکیب اعضای هیأت، نشان می‏دهند که آنها می‏خواهند در همه زمینه‌ها با ایران کار بکنند و ما هم استقبال می‏کنیم. وقت زیادی را هم برای توقف در ایران گذاشته‏اند که خودش هدیه دیگری برای اهمیت این ارتباطات است و بنا دارند از جاهای مختلف ایران بازدید کنند که باز این نشانه علاقه دیگری است که به ایران دارند. فکر می‏کنم، می‏توانیم یک نمونه خوبی از همکاری دو همسایه را به دنیا ارائه بدهیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.