خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۷۲

چهارشنبه 15 دی 1372  | 22 رجب 1414 5 ژوئن 1994

 

دیشب هم باران می‌بارید. امروز صبح هوا تاریک شد و باران شدیدی آمد. میهمانان ترکمنستان به شیراز و کیش رفتند. آقای [ابوالقاسم] وافی [یزدی] آمد. نظراتی دربارة وضع ادارات و ائمه جمعه داشت و برای نیازمندان کمک گرفت. آقای میرزاده، [معاون اجرایی رئیس ‌جمهور] آمد و گزارش کار بازسازی را داد.

آقای مسیح مهاجری آمد. برای روزنامه جمهوری اسلامی کمک خواست و از سیاست‌ها انتقاد کرد. آقایان [سید محمدحسین] عادلی، [رییس کل بانک مرکزی] و مزینی آمدند. جدول تنظیمی برای تعهدات ارزی تا پنج‌سال آینده را آوردند و در مورد سیاست برخورد با تعهدات معوقه برای قسط بندی پرسیدند. آقای [قربانعلی] دُری [نجف‌آبادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس هیأت مرکزی گزینش کل کشور] آمد. راجع به نظرات مجلسیان دربارة بودجه سال 1373 توضیح داد. مدیران گزینش آمدند. آقای دُری گزارش داد و من صحبت دلگرم‌کننده‌ای داشتم.[1]

عصر در جلسه هیأت دولت، سیاست واردات کالا توسط مرزنشینان و پیله‌وران و بازارچه‌های مرزی و کارگران ایرانی در جنوب خلیج فارس را در جهت کمک کردن به واردات اصلاح کردیم.

شب در اقامتگاه آقای نیازُف مذاکره داشتیم و با هم شام خوردیم. از سفر کیش و شیراز و از بازدید کارخانه سایپای شیراز راضی بود. تصمیم به خرید اتومبیل از ما و استفاده از کاشی‌کاران و هنرمندان ایرانی دارد. گزارشی از مذاکرات رؤسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شب اجلاس عشق آباد داد.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نصیحتی که من به شما می‌کنم، به عنوان دوست شما و کسی که دلم می‌خواهد پیش خداوند و وجدان خودتان راحت باشید، این را خیلی نصیحت مشفقانه‌ای تلقی کنید. هم کسانی که معیارها و ضوابط را تعیین می‌کنند و هم کسانی که اجرا می‌کنند، ما انتظار حد اعلای عدالت و بیطرفی را داریم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.