خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۷۲

سه‌شنبه 14 دی 1372  | 21 رجب 1414 4 ژوئن 1994

 

دیشب و امروز هم باران داشتیم. میهمانانمان امروز به مازندران رفتند و از گنبد و کلاله و رامسر بازدید کردند. تحت تأثیر طبیعت غنی مازندران قرار گرفته ‌بودند. مهدی هم همراهشان رفته بود.

ساعت نه‌ونیم صبح، [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد و برای افتتاح ال‌سی در واحد تصفیه گاز در سرخس، به اندازه شانزده میلیون مترمکعب در روز استمداد کرد و برای اجاره یک دکل حفاری در دریای خزر از جمهوری آذربایجان و همچنین واگذاری طرح سکوی ابوذر به شرکت‌های داخلی، به خاطر طفره رفتن پیمانکار آمریکایی از دادن سی درصد گاز به داخل اجازه خواست؛ همه را پذیرفتم. در مورد بهره‌گیری از پارس جنوبی هم ایده جدیدی را مطرح کرد.

 آقای [مصطفی] میرسلیم، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای تنظیم دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. آقای گودرزی آمد و برای پرسنل تخریب حفاظت کمک خواست. هیأت امنای دانشگاه شاهد جلسه داشت. طرح ساختمان مرکزی را تصویب کردیم و تعدادی دیگر مصوبات داشتیم و گزارش کار شنیدم.

فاطی آمد. مطابق معمول چند نامه داشت. سرشب [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان آمد و برای کارهای استان استمداد کرد. در مورد علت منظورنشدن در هیأت مدیره منطقه آزاد قشم توضیح دادم. گفت آقای نیازُف در دیدار از فولاد مبارکه، تحت تأثیر عظمت کارخانه قرار گرفت، ولی وقت زیادی برای بازدید از قسمت‌های مختلف نداشت.

شب به عیادت آیت ‌الله [سیدعبدالکریم] موسوی اردبیلی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء رفتم. با سکته ناقص، طرف چپ بدنش بی‌حرکت شده و با اشکال صحبت می‌کند؛ رو به خوبی است. بچه‌هایش و دامادش آقای قاسم‌زاده هم بودند. از آنجا به اقامتگاه آقای نیازف رفتم که از مازندران برگشته است؛ از تسهیلات سفرها و ملاقات با ترکمن‌ها در گنبدکاووس، خیلی اظهار امتنان کرد. به شدت تحت تأثیر مازندران و رامسر قرار گرفته بود. گفت چون خودشان از خدا دور شده‌اند، سواحلشان از این نعمت‌ها ندارد. گفتم آقای یلتسین را بیاورد تا عظمت اینجا را ببینند. تحت تأثیر اطلاعات و استعداد مهدی قرار گرفته بود. در مورد مسائل افغانستان پرسید و مشورت کرد؛ گفتم ما سیاست بی‌طرفی در جنگ‌های داخلی آنها را داریم. او گفت آنها هم بی‌طرف‌اند. گفت روسیه و ژنرال دوستم از او خواسته‌اند که ترتیب ملاقات با سران نظامی و رؤسای روسیه در ترکمنستان را بدهد.