خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

• شنبه ۴ دی ۱۳۷۲

شنبه 4 دی 1372  | 11 رجب 1414 25 دسامبر 1993

بعد از نماز صبح، برنامه‌های امروزم را بررسی کردم و اطلاعات مربوط به آنها را خواندم. امروز به خاطر اینکه هوا ابری بود، از هلی‌کوپترها استفاده نکردیم و به همین دلیل اختلالاتی در برنامه‌ها بروز کرد.

با اتومبیل به محل سد نومل [= کوثر] رفتیم که با پیمانکاری سپاه ساخته شده؛ خاکی است و پانزده میلیون مترمکعب آب را برای چهارهزار هکتار زمین تنظیم می‌کند. مراسم رسمی و توضیحات و بازکردن شیر لوله تخلیه آب انجام شد. در منطقه کوهستانی، جنگل‌های بسیار زیبایی است که در آینده سیاحتگاه خواهد بود. روستاییان در مسیر اجتماع کرده و اظهار احساسات گرمی داشتند.

از آنجا به سوی بندر گز رفتیم. از شهر کُردکوی عبور کردیم. تعدادی مردم در خیابان‌های مسیر اجتماع کرده بودند، ولی انتظار [آقای محمد قاسم‏کیا]، نماینده آنها که در ماشین بود، بیش از آن بود؛ ولی مردم مطلع نبودند که عبور می‌کنیم. در چند خیابان شهر هم گشتیم. به بندر گز رفتیم. اجتماع بسیار پُرشور و انبوه و منظم و حزب‌اللهی داشتند. سرود بسیار خوب و شعر درودی برای من که توسط فرزندان شهید خوانده شد نیز جالب بود. امام جمعه هم صحبت خوبی کرد و من سخنرانی خوبی نمودم و وعده دادم که بندر را احیا کنم[1] و به آقای ترکان، [وزیر راه و ترابری] که همراهم بود، دستور شروع ساخت اسکله را دادم و از محل اسکله قدیم بازدید کردیم. امام جمعه، عکسی را که از من و آقای باهنر در جوانی برداشته شده بود، به من دادند. این عکس را در سفری که به بندرترکمن - که آن روز بندر شاه بود - گرفته بودند.

به بندر ترکمن رفتیم. در راه نماینده منطقه در ماشین ما بود و توضیحات خوبی می‌داد. اکثریت مردم بندرترکمن سنی‌اند، ولی استقبال‏شان بسیار گرم بود. امام‌جمعه هم با اینکه سُنی است، خیرمقدم خوبی گفت. من هم صحبت‌های دلگرم‌کننده و وحدت‌آفرین کردم.[2]

به ایستگاه رفتیم و تعمیرگاه راه‌آهن را دیدیم؛ جالب بود، به‌خصوص بازسازی واگن‌ها که هم مسافر بیشتری می‌گیرد و هم صرفه‌جویی [ارزی] خواهد داشت. سپس رفتیم و اسکله قدیم را دیدیم؛ مخروبه است. ساحل‌سازی برای مقابله با پیشرفت آب دریا را هم دیدیم. سوار بر قایق‌ها از جزیره آشوراده بازدید کردیم. خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و بندرگز، با توجه به وضع دریای خزر و کشورهای آسیای میانه، آینده درخشانی دارد. با دستور تجدیدبنای بندر و ایجاد منطقه آزاد، مردم خیلی امیدوارند که از رکود فعلی نجات خواهند یافت.

نماز و ناهار با عجله انجام شد. سپس با قطار به سوی بهشهر حرکت کردیم. استراحتم را در قطار انجام دادم. ساعت سه‌ونیم بعد از ظهر وارد بهشهر شدیم. اجتماعشان عجیب و باشکوه بود. [آقای سید صابر جباری]، امام جمعه و [آقای محمدحسن جمشیدی اردشیری]، نماینده شهر خیرمقدم گفتند. سرود خوبی داشتند. صحبت من هم دلگرم‏کننده بود.[3]

به سوی بندر در دست اجرای امیرآباد حرکت کردیم. مردم در شهر نکا و در روستاهای مسیر اجتماع داشتند و وقت زیادی صرف پاسخ به احساسات گرم آنها شد. با تأخیر زیاد، در اوایل شب به امیرآباد رسیدیم. برنامه بهشهر هم اضافه بر برنامه پیش‌آمده بود و سفر زمینی هم وقت بیشتری می‌گرفت.

در امیرآباد، توضیحی دربارة 22 اسکله صیادی و چند منظوره جهادسازندگی شنیدم و از موج‌شکن در دست اجرا بازدید کردیم. به شدت سردم شده بود. از آنجا به منطقه کشتی‌سازی صدرا رفتیم.

آقایان آقازاده، [وزیر نفت] و نژادحسینیان، [وزیر صنایع سنگین] و خُبره توضیحات دادند و از اجراییات طرح بازدید گردید. سکوهای پیشرفته برای حفاری در آب، با دانش فنی فنلاند می‌سازند. کشتی‌سازی‌ دارند. سکوی عظیم یکصد متری جک‌آپ با حجم بسیار بزرگی که دارند، اعجاب‌انگیز است.

سپس از نیروگاه نکا بازدید کوتاهی داشتیم و توضیحات شنیدیم. به سوی ساری حرکت کردیم و با تأخیر زیاد، ساعت ده‌ونیم شب رسیدیم. اول در حوزه علمیه آقای [سید رضی] شفیعی با طلاب دیدار کردیم. سپس در حوزه علمیه‌آقای نظری شام خوردیم. حوزه شفیعی را هم به برنامه بازدید اضافه کردیم. ساعت یازده‌ونیم شب به استانداری آمدیم. خاطرات را نوشتم و اخبار ساعت دوازده شب را گرفتم. هنوز مسأله گروگان‌های روسیه تمام نشده است.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بندر گز با هدف ارائه خدمات به کشورهای همسایه، در آینده نزدیک به یک منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد شد. احیای این بندر در دستور کار دولت قرار گرفته و بندر گز به زودی ( یکی از مراکز مهم و فعال اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه خواهد شد و از همه امکانات یک بندر فعال برخوردار می‏شود. بندر گز وارث تمدن غنی است که به دلیل متروک ماندن در سال‏های گذشته، آن‏چنان که درخور شایسته این شهر است، رشد نکرده و احیای تاریخی بندر گز، به عنوان یک مرکز مهم مبادلات تجاری ضرورت دارد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - آقای هاشمی در اجتماع بزرگ مردم بندر ترکمن، وحدت شیعه و سنی در این بندر را مایه افتخار جامعه اسلامی دانست و گفت: «این همکاری کم‌نظیر و تاریخی برای دین اسلام یک نقطه درخشان و الهام‌بخش است. دشمنان کشور پیوسته از دامن زدن به اختلافات مذهبی، به عنوان حربه‌ای برای ضربه زدن به کشور استفاده کرده‌اند. هوشیاری مردم و مراقبت علمای شیعه و سنی و توجه دقیق آنان به‌مسایل فرهنگی و اسلامی، سرمایه خوبی برای معرفی اسلام، قرآن و سازنده بودن انقلاب و همچنین نمونه خوبی برای ارائه به‌دنیای اسلامی است. ایران اسلامی بنا دارد روابط خود را با کشورهای آسیای میانه و قفقاز بیش از پیش توسعه دهد و این کشورها نیز کاملاً احساس اطمینان و برابری و دوستی به‌ایران دارند و تبلیغات منفی و تفرقه‌افکنانه دشمنان و استکبار جهانی در آنها بی‌اثر بوده است. تقویت و تحکیم همکاری و وحدت بین مسئولان و مردم بندر ترکمن، تضمین کننده پیشرفت و موجب دلگرمی مسئولان است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[3] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.