خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

• پنجشنبه ۲ دی ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 2 دی 1372  | 9 رجب 1414 23 دسامبر 1993

با اینکه دیشب دیرتر از معمول خوابیدم، پیش از اذان صبح بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. اخبار رادیوهای [صدای] آمریکا و [بی‌بی‌سی] انگلیس و ایران را گرفتم. برنامه‌های امروزم را خواندم و اطلاعات دربارة آن‌ها برای سخنرانی‌ها به‌دست آوردم.

ساعت هفت‌ونیم صبح به سوی منطقه لفور از توابع شیرگاه سوادکوه پرواز کردیم. در راه آقای فلاح، معاون منابع طبیعی وزارت جهاد سازندگی، توضیحات خوبی دربارة جنگل‌ها داد. در فضای باز یک کارخانه ریسندگی [خزرریس] در ارتفاعات جنگل و کنار رودخانه سنبل‌رود فرود آمدیم. روستاییان اجتماع پُرشکوهی داشتند. از کارخانه بازدید کردم. خطوط تولید مدرن و کامپیوتری دارد و نخ درجه یک از پنبه و الیاف مصنوعی تولید می‌کند. هنوز بخشی از خطوط آن راه نیافتاده است. مصاحبه‌ای انجام دادم.[1]

در جمع روستاییان، فرماندار سوادکوه و مدیر امور جنگل‏ها، گزارش‌های خوبی دادند. سه هزار و چهارصد روستای کوچک با نیم میلیون جمعیت در جنگل‌ها متفرق‌اند که اکثرشان بی‌سواد هستند؛ با پنج میلیون رأس دام که مرتباً جنگل‌ها را تخریب می‌کنند. اکنون برنامه‌های جهادسازندگی که سود بیشتری برایشان دارد، آن‌ها را مشتاق کرده که روستاها و گاوداری‌هایشان را تجمیع کنند و از جنگل‌ها استفاده صحیح بشود. دربارة سیاست‌ محرومیت‌زدایی و حفاظت از جنگل‌ها برایشان صحبت کردم؛[2] خیلی پُرشورند و در تقدیم شهدا در دفاع مقدس، مقام اول را در استان دارند.

از آنجا به شهر نور پرواز کردیم. مهندس [سید محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن]، در راه توضیح می‌داد. مردم نور در ساحل دریا و در فضای باز مقابل دانشگاه، اجتماع بسیار عظیم و پُرشوری داشتند. نظم خوبی هم بود. امام جمعه خیرمقدم گفت و بچه‌ها سرود خوبی اجرا کردند. من هم صحبت مفصلی نمودم.[3]

سپس به دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس، که در کاخ تمیشان تأسیس شده است، رفتیم. اینجا را اشرف پهلوی در ساحل خزر با هشتصدهکتار زمین مرغوب احداث کرده بوده و اخیراً از بنیاد مستضعفان گرفته‌ایم. گزارش وضع را دادند و نیازها را گفتند. در جمع اساتید و دانشجویان صحبت کوتاهی کردم[4] و از ساختمان‌ها و فضا بازدید کردم. کاخ اصلی در کنار دریا، در معرض خطر پیشرفت آب دریاست که با کمک من، حفاظ‌های سنگی برایش درست شده است.

به سمت شهر آمل پرواز کردیم. در فضای سپاه فرود آمدیم. مردم در خیابان‌ها استقبال بسیار پُرشکوهی نمودند و در ورزشگاه بزرگ شهر، اجتماع کم نظیری داشتند. فشار جمعیت و احساسات زیاد، مانع صحبت منظم و طولانی بود. سرود خوبی اجرا کردند. امام جمعه و دکتر [علی] لاریجانی، وزیر [فرهنگ و] ارشاد [اسلامی] خیرمقدم گفتند. من هم صحبت کوتاهی کردم.[5]

ناهار را در سپاه خوردیم. بعد از نماز و کمی استراحت، به محل سد انحرافی هزارسنگر در پنج کیلومتری جنوب آمل، روی رودخانه هراز رفتیم. مهندسان توضیح دادند. انبوه مردم منطقه حضور داشتند. مسأله اختلاف آمل و بابل در مورد گرفتن سهمی از آب برای شیرین‌کردن آب‌شور منطقه مجاور را طرح کردند.

به طرف شهر بابل پرواز کردیم. در مسیر کمی خوابیدم. کنار مصلی و دانشگاه فرود آمدیم. به احساسات مردم جواب دادم. در مصلی، انبوه جمعیت آن‌چنان فشرده و پُرشور بود که اجرای مراسم را مشکل کرده بود. هم سرود و هم قرآن و هم خیرمقدم آقای [شیخ هادی] روحانی و هم صحبت من[6]، همراه با همهمه و غوغای مردم تحت فشار بود.

برای بازدید از طرح مهم مرغ لاین، به سوی منطقه بابل‌کنار حرکت کردیم. در مسیر، ازدحام عجیب مردم، خیلی معطل‌مان کرد و باعث وحشت محافظان شده بود. شب رسیدیم. توضیحات دادند. چهارصدو پنجاه میلیون قطعه جوجه یکروزه لاین، اجداد و مادر تولید می‌کنند و کشور را از واردات جوجه یک‌روزه بی‏نیاز می‏سازند. ایران ششمین کشور دارای این تکنولوژی و آماده صادرات است. علاوه بر استقلال در این صنعت مهم و مادر، صرفه‌جویی زیاد ارزی هم دارد. محل طرح، هزار و صد هکتار است که در زمان شاه برای صید و پرورش قرقاول دربار ساخته شده بود. برای بازدید از سالن مرغ لاین حمام گرفتیم و لباس عوض کردیم که محیط آلوده نشود. از مرغ‌ها و خزانه نگه‌داری تخم‏مرغ‌ها و آزمایشگاه‌ها بازدید کردیم. مهندسان خوب توضیحات دادند. مصاحبه‌ای کردم.[7]

برای افتتاح حدود سی طرح توسعه تلفن در استان، به مرکز مخابرات مازندران رفتیم. هر ماه شصت‌هزار خط تلفن به استان اضافه می‌کند. آقای غرضی و آقای صنعتی توضیحات دادند و من صحبت تشویق‌آمیز نمودم.[8]

با خستگی، دیروقت با یک ساعت و نیم تأخیر به مدرسه علمیه رسیدیم. علما و طلاب جمع بودند. میهمان آقای روحانی، نماینده ولی‌فقیه بودیم. آقای روحانی خیرمقدم گفت و ستایش فراوان از ما و دولت کرد. نیازها توسط فرماندار طرح شد. من هم صحبت مفصل در توضیح سیاست‌های کلی و خط مشی‌های برنامه پنج‌ساله و خدمات مهم زیربنایی نمودم.[9] شام خوردیم و با تعدادی از طلاب دیدار داشتم.

به محل سپاه آمدیم. مردم تا نزدیک ساعت دوازده شب، هنوز هم در خیابان ازدحام داشتند. خاطرات را نوشتم و خوابیدم. از وزارت امورخارجه، در مورد گروهی در روسیه که جمعی را گروگان گرفته و هلی‌کوپتری به‌دست آورده‌اند که به ایران بیایند، پرسیدند؛ گفتم با روسیه هماهنگ شود. مدیرکل اطلاعات در راه بابل‌کنار، گزارشی دربارة برنامه منافقین برای اختلال در برنامه سفر من و بازداشت‌شدن آن‌ها و به هم خوردن برنامه اجرایی آنها داد.

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «ما با درآمدهایی که از صادرات غیرنفتی داریم و به هر مقدار که از نفت بتوانیم استحصال کنیم، به خوبی الان می‌توانیم کشورمان را اداره کنیم و همین سیاستِ توجه به مسائل زیربنایی ادامه خواهد یافت و من امیدوارم در اواخر برنامه دوم، تا حد زیادی، کشور را از وابستگی به محصول نفت به صورت ارز بی‌نیاز کنیم؛ البته هر مقدار داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم، سریعتر می‌توانیم کار بکنیم، ولی به گونه‌ای خواهد بود که جریان اداره کشور، با این نوسانات دیگر ان‌شاءالله در آینده آسیب نخواهد دید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[3] - آقای هاشمی در اجتماع مردم نور، از جوانان استان مازندران خواستند تا با ایجاد تعاونی‌ها و تورهای مسافرتی و تجاری زمینه گسترش بیشتر روابط میان ایران و کشورهای شمال دریای خزر را فراهم سازند. ایشان سواحل جنوب دریای خزر را با توجه به نیاز پنج کشور منطقه برای جابجایی کالاهایشان از طریق این دریا با ارزش خواند و خواستار فعال‌تر شدن بنادر این منطقه شدند. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران زنان از ارزش والایی برخوردارند و باید همدوش مردان، در تمامی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور فعالیت کنند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[4] - آقای هاشمی در جمع استادان دانشگاه منابع طبیعی و علوم دریایی نور بر تقویت رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های کشور تأکید کرد. ایشان با تأکید بر آموزش علوم کاربردی دریایی و منابع طبیعی در این دانشکده گفت: سایر رشته‌هایی که انتخاب شده است کاربرد جدی در این منطقه دارد و ما از این‏گونه آموزش‌های کاربردی پشتیبانی کرده و امکانات لازم را برای آن تأمین خواهیم کرد.» رییس‏جمهور در خصوص مهار آب دریا و ساحل‏سازی گفت: تاکنون برای ساحل‏سازی دریا، کاری صورت نگرفته و درصدد هستیم تا از تجربیات کشورهای شمال اروپا در این زمینه استفاده کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.

[5] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «آنچه که امروز شما مردم صمیمی و انقلابی در خیابان‌ها و میادین اطراف این شهر به نمایش گذاشتید، پیام روشنی برای دنیا، مردم ایران و مسئولان کشور داشت. حضور گسترده شما پیام عمق و استواری انقلاب به‌دنیا بود و بار دیگر بر این نکته تأکید کرد، که جنگ با نظام و مردم انقلابی ما دیوانگی محض است و چیزی را عاید آنها نخواهد ساخت. شکست تلاش عوام‌فریبانه گروهک‌ها در آمل، نتیجه هوشیاری و حضور مردم این خطه در صحنه‌های دفاع از انقلاب بود. گروهک‌ها تصور می‌کردند که با شعارهای توخالی و عوام‌فریبانه می‌توانند مردم را فریب دهند. شما مردم آمل چنان درسی به‌این گروهک‌های فاسد و تبهکار دادید که برای همیشه این ماجرای ننگین را تکرار نکنند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[6] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[7] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «پنج کشور در دنیا هستندکه این تکنولوژی را دارند و ما ششمین هستیم و الان در حد نیاز کشور در حدود 450 میلیون قطعه جوجه هست. ما می‏توانیم از این طریق، لاین به جوجه‏های گوشتیِ تنظیم شده برای پرورش مرغ برسیم که مرغ اجداد و بعد مرغ مادر و نتیجتاً جوجه‏های گوشتی. ما که درگذشته جوجه یکروزه به قیمت گران وارد می‏کردیم، امروز دیگر وارد نمی‏کنیم، بلکه آماده صادرات هستیم. ما این مسیری که دیدیم، بسیار روشن بودکه یکی از خطوط مورد اطمینان تنظیم گوشت سفید ماست و من امیدوارم که بتوانیم به یکی از مراکز عمده تولید این ماده حیاتی برای تغذیه انسان‏ها برسیم. باید تشکر بکنم. نکته جالبی که لطیف است و باید عرض بکنم، این محیط را رژیم شاه، قبلاً برای شکار قرقاول درست کرده بود که امروز به یک مرکز تولید حیاتی‌ترین غذای مردم ما تبدیل شده است. جالب اینکه صبح ما جای دیگری در اطراف شهر نور رفتیم، آنجا هم یک جایی شبیه به این بودکه برای مرکز خوشگذرانی لب‏دریا برای خواهران شاه درست کرده بودندکه آنجا هم به یک شعبه‌ای از دانشگاه تربیت مدرس برای تربیت نیروهای متخصص تبدیل شده بود. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «برخلاف سطحی‏نگری‏ها که تلفن و تلکس و فاکس و امثال اینها را وسیله لوکس در حاشیه زندگی می‏دانند، من عمیقاً معتقدم که وسایل ارتباطی از ضروری‌ترین نیازهای مردم است و از لحاظ بازده انسانی و اقتصادی، فوق‌العاده باصرفه است. صرفه‏جویی که انسان در وقت خود می‏کند، با یک تلفن، سرعت عملی که درکارش می ‏هد و صرفه جویی که در انرژی می‏شود، در سوخت و وسایط نقلیه، هیچ‏وقت اینها در هیچ جایی حساب نشده است. اگر ما اهل آمار باشیم و اینها را بتوانیم جمع بکنیم و بدانیم، یک تلفن درطول عمر یک خانواده یا یک مغازه یا یک تجارتخانه چه نقشی دارد، خیلی آسان قبول می‌کنیم که ما باید زیر بار این هزینه‏ها برویم که البته هزینه مهمی هم الان برای خزانه ندارد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[9] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در استان‏ها که آدم می‏آید، می‏بیند که علما چقدر مؤثرند. چقدر کارگشایی دارند. نماینده‏های امام هم مورد اعتماد و هم دلسوز مردماند و هم دلسوز دستگاه‏ها هستند. در استان خودتان می‏بینید و در جاهای دیگر هم همینطور است. ما روحانیت مسئولیت بزرگی را به عهده داریم و قطعه ( تاریخی عظیمی دست ما است. خداوند حجت را بر ما تمام کرده است و ما هم باید امتحان خودمان را خوب بدهیم و ان‏شاءالله این امتحان را می‏دهیم. تا به حال خوب جلو آمدهایم؛ ان‏شاءالله آینده هم بهتر از این خواهد بود. این طلبه‏های جوان که در این فضا دارند رشد می‏کنند، بعداً سرمایه‏های عظیمی برای کشور هستند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.