خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۷۲

یکشنبه 28 آذر 1372  | 5 رجب 1414 19 دسامبر 1993

 

آقای [نجم‌الدین] اربکان، رییس حزب اسلامی رفاه ترکیه آمد. تحلیلی از وضع اسلام و مزاحمت‌های مسیحیت و غربی‌ها ارائه داد و از انقلاب ایران تشکر کرد و راه نجات را پیروزی مسلمانان در داخل کشورهای اسلامی و سپس همکاری دولت‌های اسلامی دانست و مدعی شد، وضع حزب حاکم ترکیه بسیار بد است. اظهار امیدواری کرد که مسلمانان در ترکیه در انتخابات آینده پیروز شوند و در کنار ایران باشند. طرح‌هایی برای کمک به مسلمانان در آسیای میانه و بوسنی ارائه داد و کمک خواست.

دکتر حبیبی آمد. گزارش سفر سوریه را داد. از مواضع سوریه اظهار رضایت داشت. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة ارز و محدود کردن کار بازارچه‌های مرزی و پیله‌وران مرزی و تعاونی‌های مرزی که بدون نظم، واردات زیادی دارند، مذاکره شد.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة مرجعیت و وصیت‌نامه آیت ‌الله گلپایگانی[1] و وضع بیت ایشان، مسأله خانم بدری [خامنه‌ای]، مسائل ترکیه و اربکان، سفر من به مازندران، مسائل امارات، کردستان، تهدیدهای آمریکا و اوضاع روسیه بعد از انتخابات صحبت کردیم. شب را در دفترم ماندم.

 

 

[1] - حضرت آیت‌الله گلپایگانی در وصیت‌نامه خود، پس از اقرار به وحدانیت خداوند متعال، نبوت انبیاء و ولایت ائمه، مردم را به تقوا و پرهیزگاری و انجام واجبات و اجتناب از محرمات و تمسک به ولایت اهل بیت فراخوانده‌اند. ایشان در این وصیت، بر پاسداری از استقلال حوزه و اداره آن زیر نظر مراجع عظام تاکید ورزیده‌اند. در این وصیت‌نامه آمده است: «در مورد اموال و املاک و مؤسساتی که به نام یا تحت نظر اینجانب به هر عنوان اداره می‌شده، از عنایت حضرت ولی‌عصر (عج) از وجوه شرعیه و تبرعات و مساعدت مردم خیّر و نیکوکار تأسیس گردیده که با تصدی نورچشمان، آقای حاج سیدمحمدجواد و آقای حاج سیدمحمدباقر، به طریق شرعی به ترتیبی که هم اکنون در جریان است، با آن عمل شود و هر کجا که اذن فقیه لازم است، با اذن جناب مستطاب آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی که من ایشان را مجتهدی مسلم و عادل می دانم و پس از ایشان، با یکی از مجتهدین مسلم و عادل حوزه علمیه قم عمل گردد.».