خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲۷ آذر ۱۳۷۲

شنبه 27 آذر 1372  | 4 رجب 1414 18 دسامبر 1993

 

دکتر [سیدمحمدرضا] هاشمی [گلپایگانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. به مناسبت 27 آذر، [روز وحدت حوزه و دانشگاه]، به دانشگاه شهید بهشتی رفتیم. در دفتر رییس دانشگاه، آقایان [هادی] ندیمی، [حسین] نمازی، [محمدناصر] شرافت [جهرمی] و رفیعی

 گزارش دادند و نیازها را مطرح کردند. در همه ابعاد رشد در دانشگاه در دوره برنامه اول به چهار برابر رسیده و من تأکید کردم که این پیشرفت‌ها را بیشتر برای مردم بگویند و برای گرفتن امکانات، کمبودها را بزرگ نکنند.

سپس در جمع دانشجویان، اساتید، مدیران و طلاب در سالن بزرگ رفتم. آقای [علی‌اصغر] باغانی، [نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه شهید بهشتی]، خیرمقدم گفت و من دربارة وحدت حوزه و دانشگاه صحبت کردم و به بخشی از سئوالات جواب دادم.[1] بیشتر حضار برای ابراز احساسات، متمایل به کف زدن بودند و با هدایت دیگران شعارهای حزب‌اللهی می‌دادند.

به دفترم آمدم. آقای نوربخش آمد و دربارة مسائل اقتصادی تذکراتی داد. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة تمدید مهلت پرداخت جریمه غایبان سربازی و لغو ممنوعیت سفر نوجوانان به خارج از کشور و سیاست برخورد با اکراد عراق و مسائل جمهوری آذربایجان و امارات مذاکره و تصمیم‌گیری شد. شب در دفترم ماندم. تلفنی با عفت صحبت کردم. مشغول معالجه است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در تفکر ما دنیا و آخرت، باید با هم معنی داشته باشد و اگر این طرز تفکر در جامعه جدی تلقی شود، وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود. دنیا و آخرت باید در تمامی امور مورد توجه قرار گیرد و از یکدیگر جدا شمرده نشود. توجه به مسائل روحی و مادی، پیام انقلاب است و این طرز تفکر و اینکه نیروها احساس کنند، همه اعضای یک پیکر هستند، تحقق عینی همکاری حوزه و دانشگاه خواهد بود. اکثر مسائل دنیوی، همان اموری هستند که اسلام مطرح می‌کند و اسلام در این زمینه موضع روشن و یک سند محکم به نام قرآن برای دنیا دارد.» آقای هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، به لزوم برخورد صحیح افکار و اندیشه‌ها در دانشگاه‌ها اشاره کرد و از دانشجویان و مبلغان اسلامی خواست، اجازه ندهند در محیط دانشگاه نسبت به مسائل با دید افراط و تفریط نگریسته شود. ایشان گفت: «باید انواع تشکل‌ها در دانشگاه‌ها شکل گیرد و دانشجویان با مسائل سیاسی بیشتر آشنا شوند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.