خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۷۲

یکشنبه 21 آذر 1372  | 27 جمادی الثانی 1414 12 دسامبر 1993

 

صبح عفت همراه خانم نقاش به فرودگاه رفتند. ساعت ده، جمعی از روحانی‌های سازمان تبلیغات اسلامی که در ادارات انجام وظیفه می‌کنند، آمدند. آقای [محمود] محمدی عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] گزارش داد. من هم برایشان صحبت کردم و نصیحت نمودم که از طریق منطق و استدلال و تقویت ایمان مردم، خدمت کنند و نه از راه تهدید و دعوا.[1]

 برای شرکت در مراسم فاتحه آیت ‌الله گلپایگانی که از طرف رهبری برقرار شده است، به مدرسه شهید مطهری رفتیم. قبل از آمدن ایشان، به ملاحظات امنیتی، من برگشتم که دو نفرمان در یک‌جا نباشیم. آقای محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. دربارة مسائل اقتصادی و ریاست بانک مرکزی صحبت شد. آقای [مصطفی] میرسلیم، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد.

آقایان محلوجی، عادلی و کلاهدوز آمدند. در مورد نیازهای ارزی طرح آلومینیوم بندرعباس صحبت شد. برای تأسیسات برقی، اعتبارات خارجی تأمین شده، ولی تضمین بانک ملی را می‌خواهند؛ گفتم بررسی کنند، اگر شرایط خوبی دارد بپذیرند. گزارش توافق‌ها با ترکمنستان برای تأسیس کارخانه سنگتراشی و فروش سنگ و همچنین گزارش منابع برای معادن طلای زره شوران را با مشارکت یک شرکت استرالیایی دادند.

عصر دکتر حبیبی آمد. گزارش کار ارقام بودجه دستگاه‌ها را که به توافق رسیده‌اند، داد. آماده سفر به سوریه است. دربارة مسایلی که ممکن است مطرح شود، نظرم را گرفت. در جلسه هیأت دولت، بحث مهمی نداشتیم. بیشتر به مراجعات وزیران پاسخ دادم.

 اول شب به دفترم رفتم و مقداری با کتاب‌ها مشغول بودم. مطابق معمول ساعت هفت‌ونیم شب به دفتر آیت ‌الله خامنه‌ای رفتم. دربارة مرجعیت و مسائل حوزه‌ها و ادعای وقف خانم صُغری اناری در مورد منطقه وسیعی از رفسنجان مذاکره کردیم. ایشان هم به این نتیجه رسیده که دستخط منسوب به امام، جعلی است و از دفتر امام هم نقل شده که دستخط جعلی است. به خانه آمدم. کسی نبود. خاطرات را نوشتم و خوابیدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تسلیت رحلت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، به‌مراسم پرشکوه تجلیل مردم از این عالم روحانی اشاره کرد و اظهار داشت: «اجتماع گسترده، سوگواری و ابراز تأثر و تألم مردم سراسر کشور در این مصیبت عظما، حاکی از عشق و علاقه توده مردم به‌مردان خدا و رابطه مستحکم و الهی آنان با مقام شامخ مرجعیت و روحانیت متدین و صالح است.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه سلامت یک نظام در گرو سلامت بدنه دستگاه‌های اجرایی آن است، گفت: «دستگاه‌های اجرایی که عامل مهمی در اجرای مقررات، قوانین و خدمات کشور و روابط واقعی بین مدیریت نظام و مردم‌اند، به طور دائم نیازمند مواظبت و موعظه هستند تا وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.» رییس‌جمهور با استناد به آیات قرآن کریم که دین را با فطرت انسان هماهنگ دانسته است، خطاب به نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی در مراکز دولتی گفت: «شما به عنوان یک فرد روحانی، حافظان فطرت الهی در جامعه و مراکز اجرایی هستید. روحانیت در ارشاد و هدایت مردم نقش خطیری دارند. هرچند در اسلام تنبیه و مجازات خاطیان در مواردی خاص پیش‌بینی شده است، ولی عمده کار بر مبنای اقناع مردم و تقویت ایمان و اعتقاد جامعه استوار است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.