خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • جمعه ۱۹ آذر ۱۳۷۲

جمعه 19 آذر 1372  | 25 جمادی الثانی 1414 10 دسامبر 1993

 

ساعت ده‌ونیم برای بدرقه خانم بوتو به فرودگاه رفتیم. مصاحبه کردیم.[1] بدرقه رسمی با لباس شبیه وضع هنگام ورود بود. خیلی از پذیرایی‌های ما راضی بودند. ازکارهای فائزه و فاطی هم در مصاحبه‌اش تعریف کرد.

از آنجا برای مراسم تشییع جنازه آیت ‌الله گلپایگانی به بیمارستان قلب رفتیم. به بازماندگان تسلیت گفتم. جمعی از علما و شخصیت‌ها جمع بودند. قرار بود آیت ‌الله خامنه‌ای هم بیایند، ولی ساعت یک بعد از ظهر که وقت اعلان شده شروع تشییع بود، خبر شدیم که هنوز از فرودگاه ساری پرواز نکرده‌اند؛ ناچار جنازه را حرکت دادیم. قرار شد که اگر آمدند، در میدان راه‌آهن در مراسم شرکت کنند. مقداری با فرزندان مرحوم، دربارة ادامه کارهای نیمه تمام ایشان صحبت کردیم.

عصر محسن آمد. گزارشی از وضع متروی تهران داد و اظهار نظر کرد که باید به تدریج راه‌اندازی شود و شیوه کار آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو] را باید اصلاح کرد. گفتم پیگیری کنند؛ هم صرفه‌جویی دارد و هم با امکانات‌مان سازگارتر است و هم زودتر کار شروع خواهد شد.

شب هم بستگان آمدند. مهندس هادی طباطبایی، نظراتی انتقادی دربارة شیوه کار شرکت نیشکر خوزستان ارائه داد؛ قبلاً عضو هیأت مدیره آنجا بود. امروز مقداری از وقتم، صرف اصلاح پیش نویس نطق برای ارائه برنامه پنج‌ساله دوم به مجلس شد.

 

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «سفر خانم نخست‏وزیر پاکستان، فرصت مناسبی است که ما بحث‏های جدی داشته باشیم و هم در همکاری‏های بین دو کشور، هم در مسائل منطقه و هم در تحرک بیشتر برای حل مسأله‏های افغانستان، کشمیر، آسیای میانه، مسأله بوسنی و فلسطین و شرایط جهانی که بعد از فروپاشی بلوک شوروی پیش آمده، همه اینها در محدوده بحث‏های ما است. پاکستان کشور بسیار مهمی در منطقه است. جمعیت زیاد و شرایط مشابه ایران که در پاکستان است و منابع مشترک فراوان که ما دو کشور داریم. ما بحث‏های نیمه تمامی هم در گذشته، هم با خانم نخست‏وزیر و هم با دولت سابق پاکستان داشتیم که در این سفر پیگیری خواهد شد. احترامی که ایران برای پاکستان قائل است و پاکستان برای ایران، شرایط همکاری ما را خیلی خوب ساخته است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.