خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 18 آذر 1372  | 24 جمادی الثانی 1414 9 دسامبر 1993

 

آقای کمالی از وزارت اطلاعات آمد و توضیحاتی دربارة کارهای تجاری و اقتصادی در داخل و خارج برای پوشش اطلاعاتی داد. دکتر عادلی، [رئیس بانک مرکزی] آمد. توضیحاتی دربارة مسائل ارزی و توافق با آقای [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] داد و اجازه برای تغییر بعضی از مدیران خواست. آقای موحدی، فرمانده حفاظت آمد. دربارة مسائل حفاظتی توضیحات داد و برای واحد حفاظت امکانات بیشتر خواست.

مدیران استان گیلان آمدند. [آقای سیدعلی اکبر طاهایی]، استاندار دربارة استان و بازسازی مخروبه‌های زلزله گزارش داد. برای بقایای کار کمک خواستند و من هم تشویق‌شان کردم.[1] ظهر مهدی آمد و دربارة طرح‌های گاز و نفت صحبت کرد.

عصر در جلسه هیأت دولت، کار بررسی تبصره‌های بودجه سال 73 را تکمیل کردیم. خبر آمد که آیت ‌الله گلپایگانی فوت کرده‌اند. یک هفته عزای عمومی اعلام کردیم و پیام تسلیتی به رهبری ارسال کردم.[2] شام را همراه خانواده، عفت و فاطی و فائزه و محسن و مهدی و اعظم و فرشته و کاظم، به اقامتگاه خانم بوتو رفتیم. بوتو و [آقای آصف‌علی زرداری]، شوهرش و دو نفر از بستگانش بودند. جلسه گرم و خودمانی و صحبت‌ها متفرقه و دوستانه بود. فائزه هم عصر با او ملاقات داشت. امروز مشهد بوده‌اند و از سفر راضی بود. عصر برای خرید لوستر و مبل ایرانی رفته بودند و خیلی راضی بودند و از فراوانی اجناس در فروشگاه‌های ایران تعجب کرده بودند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حقیقتاً باید قدردانی کنیم از مجموعه تلاش‌هایی که در بازسازی خرابی‌های زلزله رودبار و منجیل شد و از کارهای موفق نظام و شاید کم‌نظیر در اینگونه حوادث، موقع سختی‌ها هم اتفاق افتاد. اوایل کار دولت بود، دستمان کاملاً خالی بود و کارهای زیادی هم شروع کرده بودیم و جاهای مختلف برنامه داشتیم. خداوند مردم ما را و مدیران ما را آزمایش کرد و خوب آزمایشی شد. وسعت خرابی‌ها کم سابقه بود، در زلزله‌هایی که ما می‌شناسیم. من روزهای اول که آنجا آمدم، آنچه که می‌دیدم از صحنه‌ها، مقدار زیادی برایم غیرقابل باور بود و خیلی‌ها آنجا بریده بودند که اصلاً از این وضع آشفته، آیا می‌توانیم بیرون بیاییم؟ انصافاً وزارت ( کشور، آقای [عبدالله] نوری، در آن‌موقع خوب کار کردند. مرحله اول را خیلی خوب پشت سر گذاشتیم. با کار فوری، از بحران کار کاسته شد و بعد هم با زمان مناسب، کار بازسازی انجام شد. خوشبختانه امروز ما در مقابل مردم‌مان و تاریخ‌مان سرافرازیم. نمونه خوبی از کار دسته جمعی و متعهدانه ارائه شد. امیدواریم مردم هم بعد از شرایط جدیدی که با این بازسازی‌ها پیش آمده، بهتر استفاده کنند. از صبر و تحمل مردم هم باید خیلی قدردانی کنیم. در یک چنین شرایطی، معمولاً فشار مردم، مسئولین را کلافه می‌کند، ولی با متانتی که مردم به‌ خرج دادند و صبری که کردند، ما توانستیم از موضع غیرانفعالی، کارمان را با برنامه پیش ببریم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌ها و پیام‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.