خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۷۲

سه‌شنبه 16 آذر 1372  | 22 جمادی الثانی 1414 7 دسامبر 1993

 

[آقای احمدبن‌علی‌الانصاری]، سفیر قطر برای تقدیم استوارنامه آمد. [جان‌گراهام ولدون الیور]، سفیر استرالیا برای خداحافظی آمد. ملاقات و مذاکرات تشریفاتی و معمولی بود. آقای [غلامرضا]، حدادی، سفیر جدیدمان در افغانستان برای کسب‌نظر آمد؛ احاطه خوبی به مسائل افغانستان دارد. سیاستمان را برایش توضیح دادم. آقای [مرتضی] آصفی، سفیر جدیدمان در فرانسه آمد. در مورد کیفیت برخورد با فرانسه در مورد مسائل بدهی‌های معوقه و حضور ضدانقلاب در آنجا و همکاری‌های وسیع اقتصادی مذاکره شد.

آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] آمد. در مورد استانداری‌های یزد، لرستان و ایلام صحبت شد. در مورد کیفیت برخورد با جریان‌های سیاسی موجود کسب نظر کرد. دکتر حبیبی برای امور جاری آمد. در مورد معاونت‌ها و مسائل هیأت پاکستانی مذاکره شد. سلمانی برای اصلاح آمد. عصر در جلسه هیأت دولت، تبصره‌های بودجه سال 1373 در دستور بود.

شب برای عیادت آیت ‌الله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی[1]، به بیمارستان قلب رفتم. حالشان به‌دلیل سن زیاد و کسالت قلب و پروستات و اخیراً عفونت شدید ریه به خاطر سرماخوردگی، خطرناک است. گروه پزشکان معالج و فرزندش آقای‌سیدباقر توضیحات دادند.

شب به خانه آمدم. فاطی هم کسالت دارد. استراحت کرده. عفت و فاطی کلی از نمایشگاه صنایع دستی بین‌المللی که برای حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست تشکیل شده است، گفتند. عفت هم برای افتتاح سخنرانی کرده است. عفت راضی نیست که از خانم بوتو در فرودگاه استقبال کنیم؛ معتقد است جامعه نمی‌پسندد.

 

[1] - آیت‌الله ‌العظمی ‌سید محمدرضا گلپایگانی، (1276-1372)، از مراجع عظام تقلید بود که پس از درگذشت آقای بروجردی، به مرجعیت رسید. ایشان از زمره مخالفین رژیم پهلوی و از همراهان امام خمینی (ره) بود و پس از تبعید ایشان به عراق، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از حضرت امام و انقلاب اسلامی ایراد نمود. تأسیس بیمارستان، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی لندن، از فعالیت‌های عام‌المنفعه این مرجع‌تقلید است. بعد از مرحوم آیت‌الله شیخ‌عبدالکریم‌حائری، درس خارج ایشان یکی از پُررونق‌ترین درس‌ها بود و تعداد زیادی از فضلا و طلاب در درس ایشان شرکت می‌‌کردند. آقای هاشمی نیز در دوران تحصیلات حوزوی، در درس خارج آقای گلپایگانی شرکت کرده بود.