خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

• جمعه ۱۲ آذر ۱۳۷۲

جمعه 12 آذر 1372  | 18 جمادی الثانی 1414 3 دسامبر 1993

صبح برای افتتاح پل افسریه، با محسن به میدان بسیج رفتیم. پل و میدان عظیمی‌است و با دو میلیارد تومان هزینه، به سرعت ساخته شده است. مردم جمع شده بودند و به گرمی استقبال کردند. اتوبوسی از شرکت واحد را که گازسوز کرده بودند، آوردند بازدید کردیم و سوار شدیم؛ کار خوبی است.

از سالن باز شهرداری تهران که به شیوه جدید، مجهز به کامپیوتر شده است، بازدید کردیم؛ کار خوبی است. همه شهرداری‌های مناطق را مکانیزه کرده‌اند و از نتایج کار خیلی راضی‌اند. مجتمع اداری را که در دست احداث است، دیدیم. سپس در سالنی، آقای [غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران و معاونش مهندس [ابوالقاسم] آشوری گزارش دادند و من صحبت تشویق‌آمیز نمودم.

به فرهنگسرای خاوران رفتیم که در محل قبرستان بهایی‌ها و کنار قبرستان یهودی‌ها و گورستان متروکة مسگرآباد در دست احداث است، بازید کردیم. بسیار وسیع و عظیم است و پیشرفت خوبی دارند. تأثیر زیادی در اصلاح وضع ظاهری و فرهنگی منطقه خواهد داشت. بسیجی‌های تحصیل‌کردة محل که سازمان «قلم» را زیر چتر شهرداری تهران تشکیل داده‌اند و با هزینه شهرداری دست‌اندرکارند، گزارشی از تلاش‌های وسیع فرهنگی دادند. مصاحبه‌ای انجام شد.[1]

سپس رفتیم و سوار اتوبوس برقی ساخت ایران در خط اتوبوس برقی شدیم. به خانه آمدیم. ظهر مهدی گزارش سفر به قطر، دوبی، ابوظبی و پاکستان را داد و گفت صنعت ساخت کارخانه نیشکر پاکستان خوب است و می‌تواند ارزان‌تر، نیاز شرکت نیشکر خوزستان را تأمین کند. از طرح استحصال گاز قطر و بندر جبل‌علی و مذاکراتش با سران آنجا گفت. دربارة طرح انتقال آب به قطر که بررسی کرده بود، گزارش داد. آن‌ها را در این کار جدی دیده است؛ چون ارزان‌تر و بهتر از آب شیرین‌کن برای آنهاست. در مورد ساحل سازی خزر صحبت شد.

از دیشب تاکنون، مه غلیظی منطقه شمیران را فراگرفته و نم‌نم باران داریم. شب فائزه آمد وگزارش سفر به کویت را داد. از موفقیت سفر و مذاکراتش خیلی خوشحال است؛ رییس کمیته بین‌المللی المپیک، از او خواسته که عضو کمیته بین‌المللی شود؛ گفتم بررسی شود.

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «من عمدتاً برای این آمدم که تشکر بکنم از این تلاش‏هایی که در محدوده قلمرو شهر تهران، برای اصلاح ساختار شهر در جریان است. یکی پل بزرگ افسریه است که خیلی کار مهمی ( است. گاهی در ترافیک اینجا آن‏چنان گره بود که مدت‏های زیادی ماشین‌ها معطل می‌شوند و فشار زیادی روی منطقه داشت. در زمستان که بعضی از اوقات، اینجا آب طغیان می‌کرد، منظره‌های آبگرفتگی را چند بار دیده بودم؛ واقعاً تأثرآور بود که اصلاً منطقه را تحت فشار قرار می‌داد. انتظار ما این بود که سی ماهه این طرح تمام بشود که دوشیفته کردند و در مدت چهارده‏ماه طرح را اجرا کردند، با دو میلیارد تومان هزینه برای خرید املاک و هزینه ساختمان. چیزی که من امروز اینجا دیدم، میدان بسیار بزرگ میدان بسیج و پل بسیار پیشرفته و عظیم افسریه که منطقه افسریه را اصلاً عوض کرده، یک چیز دیگری است. کاربرد اینگونه طرح‌ها برای اصلاح شهر بسیار زیاد است. کمربند شهر که اینجا گره داشت. جاده کمربندی گره‌اش باز شد و این میدان در شرق تهران، از میدان آزادی که در غرب تهران داریم هم بیشتر مورد نیاز است و هم ضروری‌تر به نظر می‌رسد. بعداً هم به خاطر جمعیت فراوان بیش از یک میلیونی که در این منطقه هست، استفاده زیادی می‌شود. طرح دیگری که دیدم، گاز سوز کردن اتوبوس‏های شرکت واحد بود که موفق شده‌اند با اصلاح موتور ماشین، کار خیلی مهمی را انجام بدهند. برای من این طرح، یک طرح مادر است و مخصوصاً برای دیدن این اتوبوس برنامه گذاشتم؛ چون از چند جهت مورد توجه است، از جهت اینکه صرفه‌جویی بسیار خوبی در هزینه‌های ارزی ما دارد. این ماشین‌ها الان گازوییل می‌سوزانند. برای هر لیتر گازوییل، ما بیش از پانزده سنت هزینه ارزی داریم. اگر گازوییل را نخریم، این را صادر می‌کنیم، به جای آن گاز مصرف می‌شود. گاز در کشور ما آن‏قدر زیاد است که مشکل سوخت نخواهیم داشت. از لحاظ محیط زیست، گاز سوخت سالمی برای تهران و البته برای همه شهرهاست. باید کامیون‏ها و بقیه ماشین‌ها را هم به تدریج گازسوز بکنیم. به هرحال این نمونه موفقی است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.