خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۷ آذر ۱۳۷۲

یکشنبه 7 آذر 1372  | 13 جمادی الثانی 1414 28 نوامبر 1993

 

آقای [سیدرضا] فقیهی، [نماینده ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج]، متصدی برنامه قرآن بسیج، همراه جمعی از قاریان و حافظان قرآن بسیجی و جامعه روحانیت مبارز غرب تهران و خواهران بسیج وزارت دارایی آمدند؛ قرآن خواندند و دو کودک خردسال حافظِ دو جزء قرآن، به‌نام محمودی و نجاریان را امتحان کردم؛ خوب امتحان دادند. تشویقشان کردم[1] و هدایایی دادم.

آقای [اسدالله] بادامچیان آمد. گزارشی از برنامه کار هیأت مؤتلفه داد و از گروه‌های دیگری که تقابل دارند، با خط شبیه خودشان، مثل گروه ری‌شهری و احمد توکلی به نحوی انتقاد کرد.

[آقای مختار مصطفی]، فرستاده ویژه رییس شورای موقت سیرالئون آمد؛ تظاهر به مواضع انقلابی داشت و مدعی اسلامیت کشورش. نامه‌ای آورده بود که پروژه‌هایی را می‌خواهند برایم مطرح کنند. چون صحبت‌هایش که از رو می‌خواند، خیلی طول کشید، گفت بقیه مطالب را از طریق وزارت امورخارجه می‌فرستند.

آقای [محمدعلی] ترفع، رییس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آمد. گزارش کار داد. به اندازه کافی اتوبوس خریده‌اند. طرح ساخت اتوبوس برقی در داخل را به نتیجه رسانده‌اند. همچنین طرح گازسوز کردن اتوبوس‌ها را به تولید آزمایشی رسانده‌اند و نرخ بلیت‌ها را تا حدود زیادی اصلاح کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد خوش‌فکر و فعال و مبتکر است؛ تشویقش کردم و وعده کمک دادم.

عصر در جلسه هیأت دولت، بررسی برنامه پنج‌ساله دوم را در دستور داشتیم. شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة وضع ارز، نفت، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در مورد کشت موقت، محل سابق حزب جمهوری اسلامی و نتایج سفر رئیس ‌جمهور اندونزی مذاکره کردیم. بارش باران، امروز هم خوشبختانه ادامه دارد.

 

[1] - آقای هاشمی از قرآن کریم به عنوان عزیزترین و پُربرکت‌ترین انیس و دوست انسان در زندگی نام برد و گفت: «دیدن چهره خردسالانی که کلام خداوند را به‌خوبی حفظ کرده و قرائت می‌کنند، موجب شادمانی انسان می‌شود و ( نشان می‌دهد که نورانیت قرآن در بین قشر جوان و نوجوان ما گسترش بیشتری یافته است.» ایشان خطاب به‌خواهران و برادران قاری و حافظ قرآن تأکید کردند: «باید با ارتباط دائم با قرآن سعی کنند بر محفوظات خود افزوده و آثار معنوی و نورانی آیات را همواره در ذهن و عمل خود حفظ و تقویت کنند. انس و الفت با قرآن کریم موجب سعادت و رستگاری ملت‏ها و نزدیکی آنها به‌خداوند می‌شود.. معارف قرآنی، انسان را از لغزش و انحراف حفظ کرده و همواره موجب خیر و برکت در زندگی است. مطالعه و حفظ قرآن، تزکیه نفس، پاکی و زنده نگه‌داشتن یاد خدا و پیامبر و استفاده از معارف موجود در آن، برای هر انسانی سازنده است. برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن، برای ترویج سنت الهی، نقطه خوب همکاری و تشریک مساعی جامعه در اعتلای معنوی است. این مسأله باید مقدمه عمل کردن به آیات الهی و تأمین دنیا و آخرت انسان باشد و همه جوانان بسیجی با عمل کردن به دستورات قرآن باید برای دیگران، الگو و نمونه بسیار خوبی باشند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.