خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • جمعه ۵ آذر ۱۳۷۲

جمعه 5 آذر 1372  | 11 جمادی الثانی 1414 26 نوامبر 1993

 

در گزارش‌ها از عدم تصمیم اجلاس اوپک برای کاهش تولید و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت نفت داشتیم که مایه تأسف است. باران امروز هم ادامه دارد و عصر جماران را مه گرفته بود. همراه عفت و فاطی و فائزه، برای بدرقه میهمانان به اقامتگاه سعدآباد رفتیم. عکس خانوادگی با میهمانان برداشتند و سپس حرکت کردیم.

در راه مذاکرات خوبی داشتیم. از سفر مشهدشان خوشحال بودند، ولی از اینکه نتوانسته بودند در کنار ضریح، فیلم و عکس بگیرند، به گفته آقای غرضی، وزیر همراه‌شان، از اینکه در شلوغی زیارت کرده بودند، دلخور بودند. در فرودگاه مصاحبه‌ای داشتیم و بیانیه مشترک هم دادیم. بعد از سان رفتند. به خاطر بار زیادشان، بیست دقیقه تأخیر پیش آمد تا بارها را در هواپیما قرار دهند. در مسیر، از وضع هوا و شرایط جغرافیایی اندونزی گفت.

دو فصل خشک و بارانی، با تفاوت درجه حرارت در حدود شش درجه و رشد خوب اشجار به خاطر این هوا که تقریباً دو برابر مناطق چهار فصل است؛ مثلاً درختکاری‌های کاج و سرو برای تولید کاغذ، در آنجا هشت‌ساله و در جاهای سرد مثل ایران، شانزده ساله مورد بهره‌برداری است و امکان برداشت سه کاشت در یک سال از مزارع برنج که با اصلاح نژاد، دوره برداشت را به صد و ده روز رسانده‌اند.

عصر در منزل کارها را انجام دادم و کمی به کتابخانه پرداختم. شب آقای [شیخ حسین] هاشمیان آمد و گفت، جناح آنها می‌خواهند در مجلس در جهت سیاست‌های دولت، در مقابل افراطی‌های جناح راست فعال شوند؛ نگران اعمال فشار از طرف وزارت اطلاعات یا دادگاه ویژه و یا شورای نگهبان در مورد انتخابات‌اند. گفتم اگر حرکت صحیح باشد، جای نگرانی از اینها نیست. برای تکمیل فرودگاه رفسنجان و پرواز از رفسنجان به جنوب خلیج فارس استمداد کرد.