خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

• سه شنبه ۲ آذر ۱۳۷۲

سه‌شنبه 2 آذر 1372  | 8 جمادی الثانی 1414 23 نوامبر 1993

مطابق معمول، ساعت هشت به دفترم رسیدم. تا ساعت نُه و نیم صبح کارها انجام شد. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و معاونان آمدند. طرح‌های برنامه پنج‌ساله دوم و کمی اعتبارات را گفتند. بناست تعدادی از طرح‌ها یا حذف و یا طولانی‌تر شود.

تیمسار [مصطفی] ترابی، [فرمانده حفاظت و اطلاعات ارتش] آمد. گزارش پرونده باخمن آلمانی را داد و از بی‌انضباطی که در این مورد پیش آمده عذرخواهی کرد. گزارش وضع ارتش را داد. [آقایان آنتونی‌مانی و مرزانایی یولداشبیکوف]، سفیران جدید ایرلند و قزاقستان برای تقدیم استوارنامه آمدند. از سفیر ایرلند، سئوالات زیادی دربارة نزاع و جنگ در ایرلند شمالی و ریشه اختلافات و راه‌حل آن و موضع انگلیس و ایرلند جنوبی نمودم؛ معتقد است برخلاف ظاهر که جنگ مذهبی است، ریشه تاریخی دارد. از سفیر قزاقستان که اولین سفیر این کشور در ایران است، بیشتر دربارة «تنگه»، پول ملی‌شان که اخیراً نشر داده‌اند، پرسیدم.

ظهر فاطی و [پسرش] علی میهمانم بودند. تا ساعت چهار بعد از ظهر، مطابق معمول استراحت و انجام کارها بود. سپس برای استقبال از رئیس ‌جمهور اندونزی، به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. با یک ساعت تأخیر رسیدند. علت تأخیر را بارش برف زیاد در فرودگاه وین گفتند که مانع پرواز هواپیما بوده. با همسر و دختر و وزیرخارجه‌اش آمدند. عفت و فاطی هم از خانم‌ها استقبال کردند. بعد از تشریفات سان و اجرای سرود و انجام مصاحبه، با هم به میهمانخانه سعدآباد رفتیم. در راه بیشتر دربارة کنفرانس سیاتل در آمریکا گفت که سران پانزده کشور آسیا و اقیانوسیه و آمریکا بوده‌اند و شروع کار است. نکته جالب حضور چین و تایوان در یک میز است که معمولاً چینی‌ها نمی‌پذیرند و در اینجا به این بهانه که فقط جنبه اقتصادی دارد و نه سیاسی پذیرفته‌اند.

به خانه آمدم. نماز و استراحت و سپس من رفتم به سعدآباد شماره سه و عفت رفت به کاخ قرمز برای ضیافت شام، قبل از شام و در حین شام دربارة اوپک و قیمت نفت مذاکره کردیم. هر دو قبول داریم که نفت ارزان است و باید با کم‌کردن تولید، گران شود، ولی آنها مثل ما جدی نیستند، چون کل صادرات‌شان روزانه چهارصدوپنجاه هزار بشکه است و سئوالات زیادی از وضع تولید و مصرف و صنعت و تجارت و کشاورزی کردم دربارة صدور نفت و گاز و درآمدشان از این رهگذر. اطلاعاتشان ضد و نفیض است. مثلاً ده میلیارد دلار در مقابل چهارصد و پنجاه هزار بشکه و بیست میلیون فوت گاز دارد که درآمد آن خیلی کمتر است. نزدیک ساعت نُه شب به خانه آمدم. نم نم باران هم می‌بارد. گفت برای دومین بار برف را در اتریش دیده و همسرش برای اولین بار دیده است.