خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲۹ آبان ۱۳۷۲

شنبه 29 آبان 1372  | 5 جمادی الثانی 1414 20 نوامبر 1993

 

آقای [عبدالحسین] وهاجی آمد. دربارة شغل‌اش که قرار است رییس گمرک شود، صحبت کرد و خواستار حمایت من و کمک پولی از دو درصد و اجازه انتقال همکاران سابقش از وزارت بازرگانی شد. آقایان نوربخش و محمدخان آمدند. دربارة مدیریت بانک مرکزی صحبت شد.

آقای [سید علی‌اکبر] اُجاق‌نژاد، [نماینده رهبری در جمهوری آذربایجان] آمد. گزارش ستاد فرهنگی آذربایجان شوروی سابق را داد و بودجه مطالبه کرد. استانداران خوزستان، ایلام و کرمانشاه آمدند. هر یک گزارش کوتاهی از استان خودشان دادند. برای اعتبارات بازسازی استمداد کردند و خواستند ترتیب، مثل سال گذشته باشد. سازمان برنامه بنا دارد که اعتبارات را در بخش‌های جداگانه بدهند و نه به عنوان بازسازی.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس ‌جمهور] آمد. دربارة بانک مرکزی، برنامه پنج‌ساله دوم، ساخت میهمانسرا و پس گرفتن ویلای دولت از سپاه در رامسر مذاکره شد. از گزارش قرارداد کارخانه ساخت فیلتر برای دیالیزی‌ها با هلال احمر گفت.

عصر برای افتتاح مراسم سالگرد بسیج به مرقد امام رفتم. فرماندهان نواحی و پایگاه‌ها جمع بودند. سخنرانی کردم.[1] احساسات گرم و پُرشوری ابراز کردند. احمدآقا مقداری از سفر عُمره‌اش تعریف کرد و گفت وضع گرانی در عربستان خیلی از ایران بیشتر است.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة مزاحمت افغان‌های سنی نسبت به شهر قائمیه شیعه‏ها در کنار مرز ما و کیفیت مقابله با آن و همچنین موارد پیشنهادی ترکیه برای همکاری دو کشور در سرکوب مخالفان مسلح صحبت شد و مصوباتی داشتیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «روح حضرت امام خمینی (ره) وقتی شما را این چنین در صحنه می‌بینند و اینکه آمال، آرزوها، آرمان، اهداف ایشان بر دوش شما فرزندان همچنان در مسیر تکامل حرکت می‌کند، قطعاً دعاهای نیمه شب خود را مستجاب شده می‌بینند. امام (ره) همواره آینده انقلاب را با اتکا بر نیروهای بسیجی و حزب‌اللهی، تابناک و حتی بهتر از گذشته می‌دانستند. فداکاری و سلحشوری نیروهای بسیج در جریان جنگ تحمیلی آینده انقلاب را تضمین کرده و دشمنان انقلاب اسلامی برای همیشه از دست یافتن به‌اهداف شوم خود مأیوس شده‌اند. ما اکنون نزدیک پنج سال است که امام راحل‌مان را در میان خود نداریم و آنها که به‌دوران پس از امام امید بسته بودند، دیگر اکنون حرفی برای گفتن ندارند و اگر هم دارند، وقتی این فریادهای شیطان‌شکن و چهره‌های مصمم نیروهای بسیجی را در کنار مرقد مطهر و یا مراسمی مشابه می‌بینند، مأیوس و دلسرد خواهند شد. بسیجیان تجربه‌ای را به‌تاریخ تقدیم کرده‌اند و تاریخی را نوشته‌اند که برای افراد معاصر و آیندگان درس عبرتی است. افتخار تشکیل بسیج مستضعفان از آن امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی است و وقتی که امام با کلماتی ساده و کوتاه، فرمان تشکیل این نیرو را صادر فرمودند، در مخیله کسی خطور نمی‌کرد که بسیج این همه سرباز جان برکف برای پاسداری از اسلام و قرآن خلق نماید و این معجزه امام است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.