خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 27 آبان 1372  |3 جمادی الثانی 1414 18 نوامبر 1993

 

آقای [مرتضی] میرباقری از شورای عالی جوانان آمد. گزارش طرح افکارسنجی جوانان را که ضمن طرح حدود نود سئوال به‌دست آورده است، ارائه داد؛ بیش از شصت درصد جوانان در شهر تهران، اهل نمازند. بنا شد برای شهرستان‌ها و روستاها هم پیگیری شود. برنامه‌های پُرکردن اوقات فراغت را گفت.

دکتر عادلی، [رئیس ‌کل‌بانک مرکزی] آمد. از فشارهایی که علیه او وارد می‌شود شکایت و خواستار حمایت بیشتر من شد. راهنمایی‌هایی برای توضیح و دفاع نمودم. آقای مهدوی، امام‌جمعه آمل آمد. تأکید بر سفر من به مازندران و انتقاد از تعویض استاندار و انتقاد از خط راست و درخواست توجه بیشتر من به رادیکال‌های معتدل‌تر و استمداد برای صندوق قرض‌الحسنه و کار فرهنگی خودش داشت.

[آقای دهقان]، وزیر دفاع و مدیران ساخت موشک‌های اسکاد بی، سی و اِی آمدند. گزارش پیشرفت در مراحل سی بی یو[1] تا ساخت کامل کار را دادند؛ تشویقشان کردم.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور اجتماعی رئیس ‌جمهور] آمد. گزارش وضع طلاب خارجی در قم و نیازها و مشکلات‌شان و راه کمک را داد. از فشارهای مجلسیان به صداوسیما انتقاد داشت، به خاطر اینکه آن را در جهت حاکمیت خط راست بر این رسانه می‌داند و نیز از تندی جواب محمد انتقاد کرد؛ گرچه آن را مطابق با واقع می‌داند. حادثه تصادف ماشین خودش با بچه‌ای را گفت و گریه کرد؛ اگر چه مقصر نبوده است. برای مشکلات مالی روزنامه [جمهوری اسلامی] استمداد کرد و در مورد ایجاد تشکلی از خط میانه مشورت نمود.

آقای [علی] عبدالعلی‌زاده، استاندار آذربایجان شرقی آمد. گزارش وضع استان را داد و برای آب تبریز و طرح‌های دیگر استمداد کرد. همچنین گزارش وضع جبهه‌های جنگ آذری‌ها و ارامنه، شکست اخیر آذری‌ها و کمک‌های انسانی ما را داد؛ حدود شصت هزار نفر، با حدود سه هزار ماشین و سی هزار رأس دام و سلاح‌ و مهمات‌ و بخشی از وسایل زندگی‌شان، از طریق خاک ایران فرار کرده‌اند. در مورد تداوم ساخت سد خداآفرین که با همکاری جمهوری آذربایجان می‌سازند، پرسید؛ گفتم ادامه دهند.

 عصر در جلسه هیأت دولت، بحث برنامه پنج‌ساله دوم را داشتیم. شب در جلسه روضه رهبری شرکت کردم. به خانه آمدم. فاطی از گنبد آمده بود. گزارشی و پیشنهادهایی داشت.

 

[1] - CBU مخفف Complete Built Unit، به معنی یک واحد ساخته شده کامل است. اگر ابزار یا ماشینی به صورت کامل و ساخته شدة آماده، از خارج وارد شود به آن CBU می‌گویند. اگر همین ابزار یا ماشین را به ‌صورت بیست یا سی قطعه وارد کنند، به آن SKD یا واحد نیمه مجزا گفته می‌شود. مرحله سی بی یو تا ساخت کامل، به این مفهوم است که در مرحله اول، یک موشک ساخته شده و آماده پرتاب وارد می‌شود، سپس به تدریج بعضی از قطعات در داخل تولید می‌شود تا زمانی که توان ساخت کلیه قطعات حاصل شود.