خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۲

دوشنبه 24 آبان 1372  | 30 جمادی الاول 1414 15 نوامبر 1993

 

روز پُرکاری بود. تا ساعت نُه و نیم، کارهای دفتر را انجام دادم و سپس چند ملاقات با نمایندگان مجلس و ائمه جمعه داشتم. نمایندگان، فرماندار و امام جمعه بجنورد آمدند. از حمایت‌های گذشته من تشکر نمودند و برای استان شدن بجنورد به ضمیمه گنبد و نیز سد و فرودگاه استمداد نمودند. سپس [آقایان جعفر ابراهیمی‌نژاد و عبدالرضا رحمانی فضلی]، نمایندگان قوچان و شیروان آمدند و برای دو سد و امور دیگر استمداد داشتند.

 آقای [محمد] محمدی، نماینده نورآباد آمد. برای رفع مشکل دلال‌هایی که از مسافران کیش استفاده می‌کرده‌ و اکنون به مشکل افتاده‌اند و همچنین کمک به مستمندان محل، استمداد کرد. پیشنهاد اصلاح قانون اساسی برای ادامه کار من داشت که رد کردم. برای عمران منطقه، خواسته‌های زیادی مطرح کرد و از رادیکال‌ها انتقاد داشت. نماینده، امام جمعه، فرماندار و رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوی آمدند. برای فرودگاه و جاده و دانشگاه کمک خواستند و وعده سفرم به خوی را پیگیری کردند.

آقای دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. راجع به سفر آقای [نجم‌الدین] اربکان، [رهبر حزب اسلامی رفاه] از ترکیه به ایران و پیشنهاد همکاری ترکیه و ایران علیه مخالفان و اقدامات مثبت او به نفع ایران پس از مراجعت از ایران گفت. وزیر امورخارجه افغانستان آمد. برای سوخت زمستان استمداد داشت و با ما در انتقاد از نزاع‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان هم‌صدا بود.

آقایان [محسن] نوربخش، [معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور]، [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه]، [مرتضی] محمدخان، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، [سیدمحمدحسین] عادلی، [رئیس بانک مرکزی] و محسن [هاشمی، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس ‌جمهور] آمدند. دربارة سیاست‌های ارزی و مسائل معوقه‌ها بحث شد. براساس بررسی و پیشنهادهای بازرسی ویژه به تصمیماتی رسیدیم.

 ظهر عفت و بدری خانم مرعشی، [دخترعموی‏همسرم] بودند. عصر در دولت تبصره‌های برنامه دوم بررسی شد. شب گزارش ویژه سفرم به آسیای میانه و جمهوری آذربایجان را [در تلویزیون] دیدم و به خانه آمدم.