خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 20 آبان 1372  | 26 جمادی الاول 1414 11 نوامبر 1993

 

در گزارش‌ها بحران یمن جلب توجه می‌کند. دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. در مورد مسأله مشاجره میان مجلس و صداوسیما و راه علاج برای خاموش کردن سروصدا صحبت شد و نیز در خصوص مسأله انفجار در سفارت فرانسه و [دفتر] ایرفرانس [در تهران] و اینکه باید به احتمال خرابکاری منافقین در روابط ایران و فرانسه توجه شود. مسأله بدهی‌های معوق و گزارش بررسی دبیرخانه [شورای عالی امنیت ملی] در خصوص مسأله باخمن را داد که به‌هم زدن روابط ایران و آلمان، می‌توانست از تبعات آن باشد. گفت تقصیر آقای آصفی، خیلی جدی نیست؛ گرچه قصور هست.

رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور آمدند. دکتر [عبدالله] جاسبی گزارش داد؛ 350 هزار دانشجو و 103 واحد دانشگاه و 100 هزار فارغ التحصیل تاکنون و برنامه پنج‌ساله دوم، برای رساندن به 650 هزار دانشجو و 12 هزار استاد. من صحبت تأییدآمیز و تشکر نمودم و قول کمک با وام‌های ارزان و تسهیلات دیگر دادم.[1] سپس دکتر جاسبی آمد و برای سازمان جدید دانشگاه و کمک‌های دیگر تصویب گرفت.

مسئولین حزب‌الله لبنان آمدند. آقای سید حسن نصرالله گزارش وضع داد و دربارة برنامه‌های آینده در صورت عقب‌نشینی اسراییل از جنوب لبنان و یا به ثمر رسیدن تلاش‌های صلح با اسراییل مشورت کرد که نظراتی دادم. سپس در مذاکره خصوصی، برای بالا بردن حقوق نیروهای نظامی‌شان، کمک بیشتر خواست.

آقای سید ساجد نقوی، رییس تحریک نفاذ فقه جعفریه [= نهضت اجرای فقه جعفری] پاکستان و همراهان آمدند. گزارش عملکرد انتخابات پاکستان و وضع خودشان و از اختلافات آنجا و برنامه آینده و احتمال تأسیس حزب سیاسی را داد.

عصر آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی] آمد. دربارة مسأله تحقیق و تفحص صداوسیما و سروصداها صحبت شد. دربارة تلاش‌هایی که برای گرفتن زهر قضیه کرده و مشکلاتی که از ناحیه اقدامات صدا برایش پیش آمده، توضیحاتی داد و از فعال شدن جناح تندرو که اخیراً بعد از ملاقات آقای [مهدی] کروبی با رهبری مطرح شده و نیز تحرکات سیاسی آقای ری‌شهری اظهار نگرانی کرد و برای جامعه روحانیت مبارز کمک خواست.

 

 

[1] - آقای هاشمی ضمن تأکید بر لزوم ارتقای بیشتر سطح کیفی و کمی در دانشگاه آزاد اسلامی، از اشتغال به‌تحصیل 350 هزار جوان مستعد و علاقمند به فراگیری علم و دانش در این دانشگاه، به عنوان یک اقدام فرهنگی مناسب برای جامعه و افتخاری بزرگ در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی نام برد. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب با حکمت و درایت خاص از این دانشگاه حمایت کردند و امام راحل با اعطای اولین کمک مالی، نخستین سنگ بنای دانشگاه آزاد اسلامی را بنا نهادند اظهار داشت: «حتی تصور محرومیت از تحصیل خیل عظیم جوانان مستعدی که به‌دلیل فقدان گنجایش مراکز علمی دولتی موفق به فراگیری علم نمی‌شدند، برای جامعه به ویژه خانواده‌های آنان بسیار مشکل بود. تحویل یکصد هزار فارغ‌التحصیل متخصص به جامعه، با توجه به نیاز کشور به‌کار و دانش آنان از اقدامات مثبت و شایسته دانشگاه آزاد اسلامی است که این امر اعتماد بیشتر به سازندگی و توسعه را در کشور موجب شده است. همکاری مراکز علمی جهان با دانشگاه آزاد اسلامی، حاکی از ایجاد اعتماد و اطمینان جهانی نسبت به‌این مرکز علمی و فرهنگی است و من امیدوارم در آینده مشکلات ( دانشجویان این دانشگاه رفع شود و آنها بتوانند از امکانات بیشتری برای اخذ وام تحصیلی استفاده کنند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.