خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۷۲

سه‌شنبه 18 آبان 1372  | 24 جمادی الاول 1414 9 نوامبر 1993

 

ساعت هشت به دفترم رسیدم. مطابق معمول تا نُه و نیم صبح کارها انجام شد. در گزارش‌ها، اقدام فرانسوی‌ها علیه مسلمانان الجزایر و ادامه جنگ در افغانستان مهم است. با آیت ‌الله خامنه‌ای دربارة سیاست‌های کلی، تلفنی صحبت کردیم. برندگان مسابقات فرهنگی، اسلامی، هنری دانش‌آموزان آمدند. دکتر نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] گزارش داد. برایشان صحبت کردم[1] و تشویق و هدایایی دادیم.

آقای محمدحسنین هیکل از تلویزیون [دولتی] لبنان برای مصاحبه آمد. قبل از مصاحبه در مذاکره خصوصی گفت که طرفدار انقلاب ایران و هدفش تبلیغ نظرات ایران با شیوه خودش است. تاریخچه‌ای از مصاحبه‌های مهم خود با شخصیت‌های درجه اول دنیا گفت.[2] دو ساعتی مصاحبه طول کشید و در طرح سئوالات، به حرفش وفا کرد.

 عصر آقای [مرتضی] آصفی از وزارت امور خارجه، تلفنی تقاضا کرد که بیاید دربارة اقداماتش در مسأله باخمن آلمانی توضیح بدهد. تا ساعت شش و نیم بعد از ظهر، برای بحث برنامه دوم، در جلسه هیأت دولت ماندم. آقای بشارتی، [وزیر کشور]، گفت امروز علیه سفارت فرانسه و هواپیمایی ایرفرانس، اقداماتی شده است؛ گفتم تعقیب کنند.

شب با آیت ‌الله خامنه‌ای و آقایان ناطق [نوری] و مهدوی [کنی]، میهمان آقای [محمدتقی] فلسفی بودیم؛ خیلی پیر و افتاده شده و مشکل سامعه دارد، ولی حالش خوب است؛ پُرحرف و شیرین. به مناسبت انتقال به خانه جدید ولیمه داد. شب عفت کلی از مباحثه‌ها با خانم‌های خط سه گفت.

 

[1] - آقای هاشمی که به‌مناسبت ایام هفته تربیت، در جمع دانش‌آموزان برگزیده مسابقات فرهنگی، هنری وزارت آموزش و پرورش سخن می‌گفت، با استناد به آیات قرآن کریم در مورد نقش سعی و تلاش معنوی، مادی انسان در ترقی و پیشرفت اظهار داشت: «مسابقه یک اصل اسلامی و قرآنی است و قرآن کریم توصیه کرده است این امر با هدف تعالی ارزش‏های انسانی با جدیت دنبال شود. مسابقه ایجاد کننده تلاش و فعالیت انسانی است و در میادین مسابقات انسان پی به‌استعداد و ظرفیت فکری و جسمی خود می‌برد و میزان پیشرفت و رکود نیز در فعالیت‌های جمعی مشخص می‌شود. زندگی خود، صحنه مسابقه و تلاش است و امتیاز عقل و درک و اختیار، انسان را اشرف مخلوقات کرده است. اینکه بیشترین شرکت کننده در مسابقه معنوی حفظ و قرائت قرآن کریم است، نشان از این واقعیت است که جوانان ما مقدس‌ترین و ارزشمندترین مسابقه را برگزیده‌اند و فضیلت‌ها و ارزش‌ها به طور طبیعی از سوی آنان انتخاب می‌شود، ضمن اینکه تمام رشته‌های دیگر نیز دارای ارزش عالی و بالایی هستند. نتایج حاصله خود دلیل این مطلب است که تلاش مسئولان جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برای افزایش توان تحصیلی، فرهنگی و جسمی جوانان، بسیار مؤثر بوده است. به‌عنوان مسئول اجرایی کشور امیدوارم در آینده شاهد توفیقات بیشتر جوانان کشورمان در صحنه‌های مسابقات فرهنگی و ورزشی باشیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - آقای هیکل، آثار بسیاری نوشته که از جمله آنها کتاب «دیداری دوباره با تاریخ»، به فارسی منتشر شده است. (ترجمۀ احسان موسوی خلخالی، نشرمیترا، 1393). این کتاب شرح دیدارهای هیکل با هفت تن از شخصیت‌های تأثیرگذار قرن بیستم است که عبارت‌اند از: خوان کارلوس، آلبرت انشتین، جواهر لعل نهرو، یوری آندروپوف، محمدرضا پهلوی، ژنرال مونتگمری و راکفلر.