خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۷۲

 

دوشنبه 17 آبان 1372  | 23 جمادی الاول 1414 8 نوامبر 1993

 

با آیت ‌الله خامنه‌ای و دکتر ولایتی، دربارة پیشنهاد مصاحبه با حسنین هیکل[1]، تلفنی مشورت کردم. [آقای دانوعدنان بن عثمان]، سفیر جدید مالزی برای تقدیم استوارنامه آمد. [آقای موکومبی]، رییس مجلس زیمبابوه آمد؛ مذاکراتمان تشریفاتی بود. شورای جمهوری‌های مسلمان جدا شده از شوروی سابق جلسه داشت. براساس اسناد امضاء شده در سفرم تصمیماتی گرفته شد و وزیران، مأمور اجرا شدند.

عصر آقای [حسین] محلوجی آمد و گفت آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس]، از اقدام اخوی محمد، [رئیس سازمان صداوسیما]، در خصوص پخش جوابیه از صدا گله‌مند است و می‌گوید چرا نباید از طریق خود مجلس جواب بگوید. هیأت دولت دربارة برنامه
پنج‌ساله دوم جلسه داشت. وزیران، جدا جدا نظرات خودشان را گفتند که نوعاً حاکی از
عدم کفایت سهم اعتبار خودشان بود.

 

 

[1] - محمدحسنین هیکل، متولد ۱۹۲۳ میلادی، روزنامه‌نگار نامدار مصری است که به مدت ۱۷ سال سردبیر روزنامه الاهرام بود. آقای هیکل برای سال‌های متمادی در ایران حضور داشت و گزارش‌های او از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران، مصر را تکان داد و منجر به دستور جمال عبدالناصر برای ملی شدن کانال سوئز شد. این نویسنده مصری دربارة مالکیت سه جزیره گفت که اختلاف بین امارات متحده عربی و ایران بر سر مالکیت این جزایر ایرانی، در واقع اختلاف‌نظر ساختگی و واهی اماراتی‌ها به شمار می‌آید و اختلافی که اماراتی‌ها در این باره مدعی آن هستند، در واقع اختلاف با انگیزه‌های کاملاً سیاسی است.