خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۷۲

 

پنج‌شنبه 13 آبان 1372  | 19 جمادی الاول 1414 4 نوامبر 1993

 

تا ساعت نُه و نیم صبح کارها انجام شد. آقایان [محمد] عبایی [خراسانی] و [محمد] جعفری گیلانی، [مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی قم] آمدند. از کمبود اعتبارات نالیدند و کمک خواستند. از تفاوت زیاد امکانات سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات [اسلامی قم] گله داشتند[1] و از وضع مرجعیت اظهار نگرانی کردند؛ خواستار مداخله من بودند و نیز از مسأله ریاست جمهوری آینده، با توجه به قانون اساسی اظهار نگرانی و پیشنهاد تغییر قانون اساسی داشتند که نپذیرفتم.

آقای [سید حسین] موسویان، سفیرمان در آلمان آمد. از جریان‌ها و نوسانات روابط‌مان با آلمان و مزاحمت‌هایی که از ناحیه اقدامات غیرمسئولانه برخورد با بعضی از آلمانی‌ها و فشارهایی که انگلستان و آمریکا در رابطه با سفر وزیر اطلاعات آوردند، گزارشی داد و برای تسریع در آزادی [گرهارد آلفرد] باخمن آلمانی کمک خواست.

شرکت کنندگان در کنفرانس مدیریت بین کشورهای اقیانوسیه و آسیا آمدند. آقای [سیدمنصور] رضوی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور] و آقای کاتمن، رییس اجلاس، گزارش دادند. من هم صحبت کردم و نظراتی ابراز کردم.[2] سپس عکس دسته جمعی با من گرفتند و تشکر نمودند. عصر تا غروب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 16 اردیبهشت ماه 1358 به دستور امام خمینی (ره) تأسیس‫شد. ‫این دفتر به عنوان نهاد پیشگام ‫در عرصه‌های نو و پاسخگو به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شناخته شده و ‫با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه از یک سو و نظام اسلامی و نیازهای ‫دینی مردم از سوی دیگر، به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های انقلابی و ‫تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می‌پردازد.

[2] - آقای هاشمی با تأکید بر لزوم اهتمام بیشتر به‌موضوع توسعه پایدار در سطح بین‌المللی به ویژه کشورهای جهان سوم از فقدان برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و پرداختن به‌مسایل روزمره به عنوان یکی از مشکلات این کشورها در اجرای اهداف توسعه و پیشرفت نام برد. ایشان با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌ها و بحث‌های کنفرانس اروپا در تهران، به نقش ارزشمند مدیریت در پیشبرد امور و برنامه‌های جهانی اشاره کرد و افزود: «بدیهی است که موضوع اجلاس سازمان امور اداری و دولتی منطقه شرق که بهبود استعدادهای مدیریت را محور فعالیت خود قرار ( داده است، برای همه کشورهای جهان حائز اهمیت است. زیرا امروزه در سطح بین‌المللی حتی در کشورهای پیشرفته، ضعف مدیریت محسوس است و باید برای بررسی و رفع این مشکل مطالعه و تحقیق بیشتری در سطح جهانی به عمل آید. بخش عظیمی از مشکلات کشورهای جهان سوم ناشی از استثمار آنان توسط کشورهای پیشرفته است و اگر توسعه پایدار در این کشورها، نمی‌تواند به‌طور جدی مورد توجه واقع شود، باید عوامل بسیاری که در این امر دخالت داشته‌اند، مورد توجه قرار گیرند و کشورهای جهان سوم و این اجلاس نیز برای رفع این مشکل تلاش بیشتری کنند. اگر مدیریت‌های سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای پیشرفته با جامع‌نگری و آینده نگری، مدیریت می‌کردند، بسیاری از بحران‌های سیاسی و اقتصادی جهانی که نهایتاً آثار سوء آن متوجه همه کشورها می‌شود به‌وجود نمی‌آمد. امروزه مسأله مدیریت جنبه بین‌المللی دارد و نمی‌توان به‌این مهم به‌عنوان یک مسأله انتزاعی و تک‌بُعدی نگریست و اگر از تأثیرپذیری مدیریت‌ها در سطح جهانی غفلت شود در واقع اشتباه بزرگی رخ خواهد داد که ناموفق بودن برنامه‌های توسعه جهانی را حتی در کشورهای پیشرفته و سازمان‌های بین‌المللی در پی خواهد داشت.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.