خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۷۲

یکشنبه 22 فروردین 1372   |18 شوال 1413 11 آوریل 1993

 

اولین ملاقات امروز با آقای سید حسن نصرالله، رییس حزب‏الله لبنان بود. گزارشی از اوضاع لبنان و حزب‌الله داد؛ فعلاً مشکل مهمی ندارند، اما برای آینده نگران‌اند. معتقدند آمریکایی‌ها تصمیم به حذف آنها دارند و به سوریه و دولت لبنان فشار وارد می‌کنند. از آقای رفیق‌حریری ناراضی‌اند و او را عامل اجرای خواسته‌های آمریکا می‌دانند. سوریه مدتی اجازه ورود اسلحه به آنها نداده است. به دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] گفتم به سوریه فشار بیاورد. نگران برخورد احتمالی با ارتش لبنان در جنوب هستند که ارتش برای جلوگیری از عملیات علیه اسراییل تحت فشار است. توصیه کردم که سعی کنند با ارتش درگیر نشوند. مقرری کمکی به آنها، دو ماه عقب افتادگی دارد؛ خواستار جبران‌اند؛ وعده کمک دادم. به نحوی عمل نادرست حماسی‌های تبعیدی از فلسطین به لبنان، در خصوص عدم شرکت در راهپیمایی روز قدس را توجیه می‌کنند.

[آقای مرتضی توسلی]، سفیرمان در قرقیزستان آمد. خواستار توجه بیشتر به آنجا و کمک اقتصادی و فرهنگی شد. گفت برادرش مهندس توسلی، روحیه‌اش بهتر شده است؛ کاری به او محول شود.[1]

فرماندهان لشکر 10 [سیدالشهدا (ع)] آمدند. آقای [علی] فضلی گزارش مبسوطی داد و در مورد تعداد پرسنل، سازمان، امکانات و اماکن و نیازها و مشکلات گفت. آماده اعلان واگذاری بخشی از اراضی وسیع تصرفی در خوزستان در زمان جنگ هستند. برای مسکن پرسنل استمداد کرد. آقای بهاری، روحانی لشکر که شعری دربارة من گفته بود، خواند؛ عبایی به او هدیه دادم. مردم خوب، ایثارگر و انقلابی هستند.

مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رئیس ‌جمهور] آمد. از احتمال محروم کردن ایران از عبور از کانال سوئز که اخیراً در رسانه‌ها مطرح شده است، اظهار نگرانی کرد؛ بی‌نگرانی هم نیست. دربارة مواجهه با فشارهای احتمالی آمریکا در آینده پیشنهادهایی داشت، منجمله نوعی تهدید و نوعی جذب سایر قطب‌های قدرت در دنیا.

حسین، همشیره زاده آمد. از عدم همکاری شاهد با فروشگاه شاهد در ترکمنستان و از مشکلاتی که دولت ترکمنستان ایجاد کرده است، گله کرد. برای پذیرش مسئولیت جدید در بنیاد شهید مشورت نمود. اخوی احمد آمد و گفت دارد از [شرکت مس] سرچشمه بازنشسته می‌شود؛ شغلی خواست.

دکتر ولایتی تقاضا کرد که در مورد رسیدگی به شیعیان پاکستان، جانب وزارت امورخارجه را بگیریم؛ هم اکنون به وزارت اطلاعات موکول شده است. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة کیفیت کنترل نرخ ارز بحث کردیم؛ دو روز است که بی‌حساب بالا می‌رود. در مورد کیفیت تأمین ریال سپرده هم بحث شد.

شب میهمان رهبری بودم. ایشان نامه آیت ‌الله [حسینعلی] منتظری را خواندند که به دادگاه ویژه روحانیت و وزارت اطلاعات حمله کرده‌اند؛ البته مؤدبانه. دربارة جواب مشورت شد. دربارة سفر به کرمان، مسأله کانال سوئز و احتمال ایجاد مشکل در معاملات اقتصادی، اصلاحات در حوزه علمیه قم و سیاستِ دادن نشان‌های دولتی مذاکره کردیم.

شب در دفترم ماندم. منزل را تخلیه کرده‌ایم و جای جدید هنوز آماده نیست. تا ساعت دوازده شب کار کردم و خوابیدم.

 

 

[1] - آقای محمد توسلی، عضو شورای مرکزی و رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی است. مهندس توسلی، اولین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.