خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • جمعه ۲۳ مهر ۱۳۷۲

 جمعه 23 مهر 1372  | 28 ربیع الثانی 1414 15 اکتبر 1993

 

در منزل بودم. پیش از ظهر محسن آمد و گزارش سفر به هلند را داد. با جمعی از کارشناسان برای بررسی طرح ساحل‌سازی رفته بودند؛ تکنیک جدید هلند برای پیشروی در ساحل دریا، با استفاده از ماسه‌های خود دریا که برای ما در دریای خزر می‌تواند کارساز باشد. نتایج بررسی‌ها مثبت بوده و عملی و مناسب تشخیص داده‌اند. پیشنهاد اجرا در یک منطقه کوچک توسط شرکت خارجی و سپس اجرای بقیه توسط خودمان را دارند.

آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد. از کارش و از ستاد مشترک ارتش گله داشت. از مذاکراتش با رهبری نتیجه‌ای نگرفته است. عصر دکتر [سیف‌الله] وحید [دستجردی، رییس سازمان هلال احمر] آمد. گزارش کار تأسیس اردوگاه در داخل خاک آذربایجان برای آوارگان جنگ قره‌باغ و همچنین کمک به مردم هندوستان، گرجستان، تاجیکستان و لبنان را داد و کمک گرفت. فاطی هم آمد و گزارش بازدید از مرکز جذامیان [بابا باغی] تبریز را داد و برای رفع مشکلاتشان کمک خواست.

کار زیادی به خانه آورده بودم که تمام وقتم را پُر کرد. برنامه سفرم به آسیای میانه و قفقاز را خواندم. دکتر ولایتی تلفنی اطلاع داد که [آقای حیدر علی‌اف]، رئیس ‌جمهور آذربایجان تقاضا کرده که در این سفر به آنجا هم بروم؛ پذیرفتم